Wednesday, October 10, 2007

Español - Räddaren i nöden

Som en gift muslimsk kvinna sig bör, har jag nu hamnat på min rätta plats i den här världen. Jag får äntligen dona med städning, matlagning och göra bankärenden i min mans namn*. Yep, bankärenden hör (åtminstone) till en business-mans frus göror. Reims Management School har varit så duktig att förlägga de obligatoriska föreläsningarna under exakt den tiden som banken är öppen. Det hela påminner egentligen väldigt mycket om Handelshögskolan i Stockholm då studenterna ombeds bära kostym och slips på föreläsningarna (för att vänja sig vid klädseln) och extra lektioner läggs in på kvällstid för att simulera övertidsarbete. Så egentligen borde jag gå raka vägen hem och förbereda frukost och middag (lftor respektive leisha), men först vill jag bara berätta om gårdagens bankbesök.

Okej, det är kanske inte så viktigt egentligen, men jag skriver ju ändå inget matnyttigt här just nu, det händer ju inte så mycket mera i mitt liv än att jag pluggar och äter, typ (vilket måste betyda att jag pluggar massor, eftersom jag inte äter något). I alla fall, kontentan av hela bankbesöket var att i brist på engelska och franska kunskaper hos bankpersonalen respektive mig, så fick vi ta till ett annat världsspråk för att kommunicera (gissa vilket). Jag har länge gått och tänkt att min spanska börjar bli väldigt ringrostig eftersom jag aldrig använder den, men det flöt på oväntat bra...

Där ser man att språk alltid är bra att kunna! Även om jag nog undrar om finskan faktiskt är sååå användbar ute i världen... (Hm, det var faktiskt en liten kines som började prata finska med mig, eller hon sade typ 'hyvää päivä' när jag berättade att jag kommer från Finland..)

Dags att ställa fram dadlar och mjölk! Om en timme får vi äta igen...

* Jag hoppas att ni inser ironin i mitt uttalande, städning och matlagning är jag inte ensam om att utföra och bankärendena går jag enbart av given orsak.

No comments: