Tuesday, March 04, 2008

framtid

På vägen till båten inhandlade jag en ny SL-remsa (yeps, återvände till SL-staden i fredags). 180 sek kostade det mig... 180 svenska riksdaler!! Dessvärre läser ni rätt, priset har stigit IGEN. Minns jag fel då jag tycker mig ha ett minne om något parti som gick till val på att sänka priset på månadskortet? Partiet vann och priset sänktes! Med 20 kronor... Nuförtiden däremot, betalar man inte långt ifrån 700 kronor för ett månadskort (dvs 200 sek mera än innan partiet kom till makten), så den där sänkningen var i realiteten bara en bluff!

Årets första nummer av Barn (Rädda Barnens medlemstidning) handlar om klimat. Barn på flera platser runt omkring i världen har blivit tillfrågade om sin syn på klimatförändringarna, från bland annat Sverige, Grönland och Uganda uttalar sig barnen bekymrat om framtiden. De svenska barnen påpekar vikten av politikernas ansvarstagande och det globala samarbetet.

Nya Moderaterna, riktar inte de sig även till en yngre generation? Varför då inte lyssna på de kommande väljarna? På lokal nivå förespråkar barnen bland annat minskat bilkörande och ökad sopsortering. Höjda SL-avgifter och mål att uppnå minskat bilkörande, det låter inte som någon önskvärd kombination... Svindyra tågresor och flygbiljetter som delas ut gratis (hos Sterling), det låter inte heller så miljövänligt...

Sopsortering och det globala samarbetet då? Mmm.. I Frankrike sopsorterar vi! Eller jag... Det finns en container för all typ av glas, en container för papper, kartong, alla typer av plast samt tetra-förpackningar och en container för övrigt avfall... Annat än soprummen med tio olika containers och man inte vet om det är PVP eller någon annan bokstavsförkortning på plasten man har i handen.

Inte för att jag vill ha någon ära, men vore det inte för mina bestämda ord så vore tre-containerssorteringen ett okänt faktum i vårt hushåll. Mellanöstern ses av flera ”medvetna” europeer som ett hot, inte bara mot världsfreden :-) utan även mot bekämpning av de framtida sopbergen. Tyvärr, efter mina erfarenheter i dessa områden om inställningen som finns rörande miljöfrågor, måste jag säga att det ligger någonting i rädslan (om sopbergen, inte världsfreden) och jag tror ett ökat globalt samarbete kan leda till ett ökat lokalt ansvar för miljön. I dessa länder tror jag på en trickle-down-effekt vars viktigaste ingrediens är information.

No comments: