Monday, December 14, 2009

lunch time

*skrev rubriken och kom på att man kanske skulle äta något under lunch time också, varpå jag efter ett misslyckat försök att värma morgonens resterande te springer iväg för att värma lite smaklös vegetarisk tagine från gårdagen*

Dagarna rullar iväg.. Je me lève, je prends le petit déjeuner, je prends mon mari en voiture à son travail, je rentre, je "travaille"... Men idag fick jag se någonting "roligt" på vägen som omväxling. Dagens olycka! Roligt skall jag kanske inte kalla det, men det var en lite annorlunda olycka som förklarar den marockanska trafikens djungellag i tydliga ordalag. Två (TVÅ!! 2!!) bussar hade bredvid varandra kört rakt in i sidan på en lastbil! Lagen "störst går först" fungerar nog inte så bra när alla är lika stora.. För de oinvigda så kan jag berätta att efter "störst går först" så kommer lagen om "taxi först" och därefter "övriga yrkesförare först". Framförallt bussar och taxibilar, men också yrkesförare borde ha en STOR varningstriangel på sina bilar!

Väl hemkommen igen kastade jag mig över terminens franskaprov. Jag väntar med spänning på resultatet av den skriftliga delen, efter att ha fått närapå stående ovationer för mitt uttal på den muntliga delen. Nu måste jag bara också lämna in de där uppgifterna som jag skulle gjort under terminens gång.. Men jag har ju börjat, jag skall bara avsluta dem. Liksom jag bara skall avsluta det där bokreferatet.. Ibland förstår jag mig inte på mig själv. Vissa saker kan jag inte lämna utan att avsluta, andra saker avslutar jag aldrig.. Jag måste få ett avslut på det!

*har nu ätit upp min vegetariska tagine som idag smakade fisk. vad har hänt med mina kokkunskaper sedan jag kom hit?? jag har på allvar inte lyckats med en enda måltid på en månads tid nu! inte ens paradrätten risgrynsgröt smakade så gott som den brukar...*

2 comments:

Umayma said...

Salam Alaykom... Masha Allah, så du bor nu i Marocko? Jo jag kan tänka mig hur trafiken är där, min man är ifrån Libyen och det är inte mycket bättre där :) Hur kommer det sig att du bor i marocko? Hur trivs du?
Jag kämpar själv för att vi ska kunna flytta till Libyen så småningom, insha Alla.... /Umayma

it's a lifestyle... said...

Wa alikoum salam syster. Yes, jag bor i Marocko!! Och än så länge är allting super!! Fråga mig igen om två månader, så får vi se vad jag säger då.. :-)

Förhoppningsvis flyttar ni en dag till Libyen incha allah. Må Allah göra det som är gott för dig och din familj, för ert liv och för er religion! Ameen.