Thursday, July 22, 2010

halal-kött??

Var hittar man halal-slaktat kött i Stockholmstrakten? Hjälp! Jag letar och letar och letar, men hittar ju inget av värde! :-(

Just det, jag är i Stockholm nu. På genomresa. Den här gången passerar jag däremot inte Åbo - halal-köttets Mekkah. Där hittar jag malet och omalet lammkött, malet nötkött, kycklingklubbor, kycklinglår, hela kycklingar, kycklingar i korv, salami... You name it! Igår var jag till Kista och kom hem med lite kyckling. Idag skulle jag köra med ett säkert kort, trodde jag. Jag åkte till Skärholmen. Bara resan tog mig en och en halv timme ena vägen... Och vad hittar jag? Butiken som tidigare sålde halal, sålde inte längre halal. Och Prisma med "mat från hela världen" (yep, deras slogan) hade en ynka köttdisk där endast några lammkotletter och en oxbringa var halal. Tårar. Jag tog med mig några lammkotletter hem. MEN JAG VILL JU HA NÖTKÖTT!!! Det fanns det visserligen gott om på Prisma, men det var ju varken halal eller kosher eller någonting i Guds namn...

Dessutom letade jag efter dadlar. Dadlar är bra att äta i mitt stadie. :-) Men jag är inte så där överförtjust i vilka sorter som helst. Okej, ni får kalla mig kinkig. Just de tre sorter jag hittade bland butikernas få dadelförpackningar är extremt -ursäkta mig- äckliga. Jag fattar inte! Ramadan är ju snart här och butikerna har inte ens tagit in dadlar än?!?!

Nej, nu ska jag sluta klaga här! Men om ni, kära läsare, känner till någon bra halal-butik i Stockholmsområdet (gärna norr om Sthlm) så berätta!! Tack!

4 comments:

Unknown said...

J&D i Rinkeby. Har det mesta av ordinarie sortiment, samt en del finare detaljer emellanåt.

Ligger nere vid motorvägen.

it's a lifestyle... said...

Tack!! Barak allahu fik. Den butiken skall jag försöka leta upp! Hoppas att jag hittar dit, Rinkeby är ett helt okänt område för mig.. Jag har någongång åkt förbi på nämnda motorväg, men det är nog det närmaste jag kommit.. :-)

Anonymous said...

Tänkte tipsa om samma, har sett att en annan affär i Rinkeby också har halalnötkött (ska vara det iallafall) men jag vet inte vad affären heter, bara att den finns i centrum i ett litet "köpcentrum".

Anonymous said...

Salam aleikom.
La Gazelle i hötorgshallen säljer bara halalkött, färska varor må jag tillägga och alltid lika gott!
De har även en mat-avdelning på andra sidan i hallen där de enbart jobbar med halal och mat från Nordafrika!