Friday, September 07, 2007

"nyheter" från mitt liv -igen

Suck, om knappt en vecka bryter helvetet ut igen. Mitt humör har tagit över mitt liv. Månadens två veckor då jag inte lider av kraftiga humörsvängningar går jag omkring och väntar med rädsla på det som komma skall, och skäms för hur jag betedde mig de föregående veckorna. Visserligen försöker jag att behärska mig utåt (vilket inte alltid fungerar) men inombords är jag som en kokande vulkan –för småsaker.

Ett exempel ur mitt vardagliga liv... Det var en vattenflaska som jag planerade att tvätta innan vi fyllde på den igen (vi har återgått till kranvatten –det var för mycket jobb att alltid köpa vatten), min man glömde bort att jag i förbigående nämnt detta och han fyllde den med vatten och ställde den sedan i kylskåpet. Jag sade ingenting till honom då, men för mig själv tänkte jag argt att jag ska då inte dricka ur den flaskan. Vilket jag inte heller gjorde fram till två dagar senare då jag såg flaskan och funderade för mig själv och vad var problemet??

Det är synd om omgivningen under dessa problem-veckor, och för mig känns det som en kamp om livet. Små onödigheter blir till världsproblem. Det finns inga lösningar, bara hinder. Och tårarna tar aldrig slut!

Men, just nu är jag inte inne i denna hemska period, så jag jobbar på i full fart. Jag studerar flitigt och förutom att jag fortfarande avskyr att städa, så är jag en duktig hemmafru som bakar bröd och muffins och empanadas-special (pizzadeg med tomatsås som jag täcker över liksom empanadas –vi hade tomatsås kvar från då svärföräldrarna var på lunch-besök). Jag är helt jättelycklig för jag tror att jag hittat receptet till det underbart goda brödet som de serverar på Radisson SAS i Köpenhamn (inte hotellet mitt i centrum, utan det som ligger på samma gata som tivolit men på andra sidan av ån). Självklart är inte mitt bröd helt lika gott, men ganska nöjd är jag ändå!

Rabat och Sale har levt upp till sina namn –igår köpte vi en stor trolley för 350 dirham! (= Billigt!) Jag vet inte alls hur vi ska få med oss alla saker till Frankrike, jag hade typ 20 kilo när jag kom, och nu har jag massor-mera av både saker och kläder... Jag skulle nog behöva en packningsexpert som hjälpte mig packa.... :-)

Nu ska jag ta mina underbart goda muffins med glasyr på och dra mig iväg till svärmor på traditionell fredags-couscous och lben. Imorgon blir det sedan troligen en tur till Ceuta, det ser ut att vara min enda lösning till att få stanna en vecka till i det här landet. Kunde bara det rekommenderade brevet dyka upp så skulle saken eventuellt vara lite annorlunda (och vi kanske också äntligen kunde få gifta oss på pappret)... (Okej, när det gäller att få uppehållstillstånd så ska jag nog inte klaga –jag har det betydligt lättare än måååånga andra att vistas i diverse olika länder...)

No comments: