Saturday, July 18, 2009

PANIIIK!

Från att ha varit i ett totalt lugn igår (satt i bersån och surfade, drack min nya favoritjuice med apelsin-mango smak och åt glass) är jag nu i panik!

Vad skall jag ha på mig på bröllopsfesten i eftermiddag/kväll?? Hur fint skall det vara? Funkar det med byxor och knälång klänning? Eller skall det vara en längre klänning? Vilka färger? Vilka material? Hur skall jag hitta en vit långärmad och icke-urringad tröja för att ha undertill, nu mitt i sommaren på en förmiddag som jag egentligen planerat att tillbringa på sjukhuset hos min kollega? Hittar vi till festen? Nå, den sista frågan är jag inte så orolig för, jag litar på L:s mamma!

I övrigt så noterade jag igår (då densamme L påpekade mitt uttal av 'bara') att min dialekt har fått vissa inslag av finlandssvenska. Min kollega som ligger på sjukhus är ju finlandssvenska, så på jobbet och med jobbrelaterade saker så märkte jag hur jag började tänka på finlandssvenska. Den här veckan (efter min kollegas skada) så har jag jobbbat med en finskspråkig kvinna, så vem vet hur jag pratar efter den här sommaren...

No comments: