Wednesday, January 18, 2006

Fråga, klagomål eller en antydan till att sparka någon?

Jag vill berätta: Hejsan, jag var ikväll med om en otrevlig händelse på pendeltåget som stod på Älvsjö station och var på väg till Södertälje. En "kille i grön jacka" (han jobbar för er) kommer på tåget och armbågar sig fram till en äldre herre med utländskt utseende. Han växlar några snabba ord med mannen innan han ropar ut i vagnen att om vi önskade åka vidare så skulle mannen han stod bredvid först stiga av tåget. Orsaken till detta var att er kille hade sett mannen som stod på tåget, springa över spåren för att sedan hoppa upp på tåget. Jag såg inte detta hända, därför kan jag inte säga att det var varken sant eller falskt, men min fråga är..

-Har SL någon policy på att personer som springer över spåren för att sedan hoppa upp på tåget, måste gå av tåget innan det kan fortsätta igen?

Om ni nu har en sådan policy tycker jag att den är väldigt dum! Värre brott finns det.. Och varför straffa kollektivt? Dessutom, tåget jag åkte med var redan 25 minuter försenat och nu blev det några minuter till..

Det som jag tog mest illa vid, var att en liknande händelse skedde senaste gången jag åkte pendeltåg, i söndags, även det i Älvsjö. Skillnaden var att det då var tre unga svenska tjejer som sprang över spåren och INGA repressalier utdelades varken till tjejerna eller resten av resenärerna. Hur är det då med "lika inför lagen"?

No comments: