Tuesday, January 24, 2006

Tankar kring en blogg

Halva kvällen har gått åt till att fundera på vilket tema jag skulle ha i dagens blogg-inlägg.

Dels funderade jag på att berätta om världsrekordet i äta-mat-hastighet som jag slog igårkväll när jag kom hem, för att sedan ta upp rekordet i äta-lite-mat som jag var på god väg att slå idag när det enda jag fick i mig, fram till åtta-tiden på kvällen, var en mugg kaffe.

Att jag inte åt något hade att göra med mitt andra tema som jag funderade på att skriva om. Jag vaknade "imorse" för att upptäcka att klockan var 18 minuter över, exakt det klockslag tåget lämnar Huddinge station för att ta mig i tid till terminens första föreläsningen (och registrering). Jag fick lite bråttom, tvätta ansikte och tänder på med byxor och tröja och ut, det var bara tur att jag hann upptäcka mensen som kommit. Nästa tåg var tolv minuter försenat.. Jag blev en halv timme försenad till föreläsningen. Nu är det nog många som funderar hur man kan försova sig till en föreläsning som börjar klockan två på eftermiddagen, men.... sån är jag.

Jag funderade även på att berätta om hur man kan göra av med 1250 sek på en halvtimme, genom att köpa en kursbok (som ska vara läst till på fredag då vi har seminariet) och boka in sig på kursen afrikansk dans. Äntligen! Hoppas bara att det är så kul som det verkar..

Det kanske hjälpte att läsa Huddinges lokaltidning, tänkte jag, så jag satte mig ner för att läsa den. Och det hjälpte! Jag hittade uppslaget som jag tillägnar dagens blogg. Tidningens egna ord får tala, jag citerar...

Den ursprungliga slaktformen ska enligt islam ske utan bedövning och den typen är förbjuden i Sverige idag. [...] Den svenska halalslakten går till så att djuret först bedövas innan det hängs upp i bakbenen. Sedan skärs halsartärerna av och djuret avblodas. Ett tillvägagångssätt som Djurskyddsmyndigheten inte har några invändningar emot. Skillnaden mot annan slakt är att själva knivstickandet ska göras av en rättrogen muslim, djuret ska vara vänt mot Mecka och innan strupen skärs utropar slaktaren "Besmallah Alla Akhbar" - "I Guds namn, Gud är störst".

No comments: