Monday, February 05, 2007

Phew...

Ah, veckan såg ut att börja riktigt dåligt -men som vanligt så ordnar saker och ting upp sig... Jag loggar in på nätbanken för att kolla att allt står rätt till. Upptäcker en e-faktura från Vattenfall, bra, den har jag väntat på! Jag öppnar upp fakturan för att se att allt stämmer och upptäcker att den sträcker sig fram till 23 januari. GAAAH! Jag flyttade ju 31 december, och jag VET att jag gjorde en flyttanmälan till Vattenfall och ComHem samma dag. Jag ringer kundtjänst och får sitta 32 minuter och 13 sekunder (!!) i telefonkö innan någon lyfter på luren i andra ändan. Jag kokar av ilska, dessutom har föreläsningen i miljövård redan börjat. Jag inleder med att förklara och be om ursäkt om jag låter arg, men att jag precis suttit en halvtimme i telefonkö gör mig inte glad trots att jag vet att det inte är tjejens fel, hon gör ju ändå sitt bästa. Tjejen skickar mig vidare. Mera väntan. Till slut kommer den goda nyheten att den aktuella fakturan ska tas bort, det kommer en ny som gäller fram tom 31 december 2006, slutfakturan.

Helgen har varit underbar! Inledde med fredags khutba på arabiska, den handlade om att muslimer i Finland ska vara nöjda med livet de har här; alla har varma hus och mat för dagen. Vi får såklart inte glömma bort de som inte har det lika bra som vi... Efter khutba var det dags för Dhuhr-bön. Därpå satt vi (jag och mina nya konvertit-väninna) och kände oss som apor i bur och försökte konversera med alla nyfikna. Tiden för Asr-bönen inföll och vi bad igen. Jag som trodde att det skulle bli kanske högst en timme i moskén... Efter Asr-bönen satt vi (jag, min nya konvertit-väninna och två andra tjejer som vi lärde känna i moskén) tillsammans med en imam och diskuterade grundläggande teman inom Islam, bla hur vi ska respektera våra föräldrar och speciellt vår mor. När vi stillsamt bett Maghreb-bönen åkte vi iväg till en pizzeria som ägs av en egyptier som jag tror fungerar som huvudorganisatör för moskén i Åbo. Efter sju timmar Islam på finska och arabiska så var jag hemma igen.

Söndagen gick även den i religionens tecken. Vi gick till moskén för att förhoppningsvis träffa andra finska konvertiter. Endast en kvinna dök upp, hon berättade att kvinnorna startat en ny organisation och de brukar träffas på torsdagarna. Efter Asr hade vi blivit hembjudna till imamen och hans fru på middag. Min nya konvertit-väninna kunde tyvärr inte följa med, men en av tjejerna vi lärt känna under fredagen dök upp, så jag var inte helt ensam med paret. God mat och underbara människor! Masha Allah. Jag kommer även att börja i söndagsskola; varje söndag träffa imamen för att lära sig läsa, förstå och tolka en ny sura eller hadith.

Masha Allah! Jag är så glad! Subhan Allah. Jag behöver ha mera sabr, jag vill att allt ska hända idag.. :-) Al-hamdoulillah.

No comments: