Sunday, October 22, 2006

suck och en tår som rinner ner för kinden..

Jag lyckades i min upprördhet säga coño till min dyali, ibland förstår han bara inte hur jag tänker.. (..och jag som trodde att jag lärt mig något under dessa år som "singel"..)

Jag har blivit uppmanad att bära djilaba och hijab i Belgien. Jag kan nästan slå vad om att jag blir "instängd i en källare" i Berchem (Antwerpen) och inte alls får se något av landet. Jag borde få ett slut på det här, och dejta den där finlandssvensken istället! (Om jag bara kunde tända på honom också och inte bara tycka att han är snäll..)

Har åkt tusen gånger universitetet t/r endast för att hämta en bok som inte finns, trots att det enligt bibliotekskatalogen ska finnas tre exemplar inne. Imorgon har vi seminarie om den boken också.. Jag är inte särskilt förberedd, idag diskuterade vi (jag och två andra tjejer från min seminariegrupp) spöken och orientalisk dans istället för om Jesus var en schaman.

Morfar har fått en propp i lungan (varje dag får jag höra talas om nya ställen var man kan få propp på) men mår bra efter omständigheterna. Han fick åka Super Puman den rackaren, kanske jag också skulle fixa mig en propp...

Har ni läst En oväntad semester av Marian Keyes? Jag upplevde den idag. Inte hela boken samtidigt förstås, jag lärde känna personligheterna. Det var hemskt!

Det var nästan ännu hemskare att försöka förklara för en person som inte kan svenska, varför man inte kan bo hemma utan ska bo på ett hem där man inte får mediciner. Och varför man inte ska stressa hem personen ifråga bara för att man själv tycker det är tråkigt att vara ensam. Tror ni jag lyckades?

Det allra mest hemska var nog (och jag som alltid tagit henne i försvar, nu får det vara nog) när hon sitter och börjar göra miner bakom ryggen på en flicka som var cp-skadad (usch, det låter hemskt att säga så bara för att man använde det som skällsord förr i tiden). Det var på hemmet, tjejen var där med mamma och bröderna för att hälsa på den intagne pappan, hon stojade omkring av lycka i sin stol när de serverade kaka åt henne, sedan satt hon och höll sin pappa i handen. Hon var söt!

När jag traskar upp på parkeringen mot min trappuppgång så passerar jag en bil som står "parkerad" mitt på körbanan. Den såg ut att ha exploderat. Bakluckan var öppen och tanklocket borta, och bakdelen av bilen var alldeles sotig. Undrar vad som hänt.. och varför..

Skumma saker börjar hända här i krokarna. För två dagar sedan när jag kom hem så var det två små-kids som "gjorde inbrott" till tandläkarmottagningen på baksidan av ICA. Lite glas börjar trilla, det låter, de springer iväg och jag känner mig tvungen till att prata med en okompetent vakt samt två snobbiga snutar.

Nej, det spelar ingen roll att jag ligger efter i skolan, inte kommit någon vart på den där dumma uppsatsen, ska göra studieplan för Åbo, ägna fem-sex timmar i veckan åt Ellen, osv. Jag ska bara gå och sova på kvällarna istället för att sitta och blogga, så går allt bra.

Problemet är det mentala, det som kryper på mig för att det är så mycket som förväntas av mig, och så många som förväntar sig något av mig, och helst så ska jag inte tänka något alls på förut. Hur förklarar man att en tjejgrupp är viktigare än sin egen pappa? Och hur sjukskriver man sig från studierna en vecka? Jobbet är det minsta problemet i mitt liv...

Det är den där dumma onda cirkeln. Jag måste sova för att må bra. Men mår jag inte bra så måste jag få det ur mig -jag bloggar. Leder till att jag inte kommer i säng på kvällen. Leder till att jag sover dåligt. Leder till att jag mår dåligt. Leder till att jag bloggar och strular bort mera tid. Leder till att jag sover ännu sämre. Leder till att jag mår ännu sämre. Leder till att...

Positiva tankar... Sol, hav, gröna skogar.. På tal om gröna skogar.. Det här landet håller på att gå under! Jag kan inte ens läsa tidningen längre utan att uppröras! Men en liten revansch har jag fått, min kollega erkände att han ångrade sin röst som han lagt i valet....... ..på tiden.. kunde han inte ångrat sig innan valet??

Åh nej! Nu gör jag en höna av en fjäder -igen. Gå och lägg dig unge!!

1 comment:

Bonden Paavo said...

du måste SOVA!!! vill inte se dig falla sönder i små små bitar.. o TACK för att du hjälpte mig med tidningarna (en till liten grej som blir jobbig, när alla är på en..)

vilken finlandssvensk? vad är super puman?

huuuu. måste vara jobbigt.....

KRAM!