Tuesday, March 06, 2007

daar - daaraan - door (yep, jag vet hur det skrivs på riktigt också!)

Första dagen jag orkade mig ut sedan i lördags. Söndagen gick i vinterkräksjukans tecken och jag är glad för att bo med så underbara människor som tog så väl hand om mig (mosade banan och blandade vätskeersättning åt mig). Redan på måndagen mådde jag bättre, men då jag inte ätit mera än en banan dagen innan så var jag inte allt för pigg och stannade inne hela dagen. Istället fick jag sakta men säkert i mig mera mat, serverat förstås, och endast huvudvärken irriterade mig.

Idag var det spanska som gällde, efter mycket virrande och letande efter rätt sal på Turun Kauppa Korkeakoulu lyssnade jag på en antropolog från Colombia som pratade om la pobreza y violencia en América Latina. Sedan var det spanska föreläsning och vi fick tillbaka "tenten" -att kalla det tent är ett skämt, jag föredrar ordet "delförhör". Mitt resultat (efter visst dividerande med min spanska lärarinna som räknat fel) blev 24 poäng av 25 möjliga.

Idag har jag blivit påmind om nackdelen med att inte bo ensam, man sitter och hänger i köket istället för att plugga......

Tesba7 3ala khayr! Laila tov! Buenas Noches! Bona nit! Hyvää Yötä! God natt!

Fotnot: daar = hus (sing. form), daaraan = hus (dual form), door = hus (plural form)

2 comments:

Anonymous said...

ååååh! jag vill också ha såna "tentor"!!!

om du pluggar arabiska i lund kan du fara till egypten på utbyte direkt!!

harebra! :)

kram!

it's a lifestyle... said...

Om jag pluggar i Lund?? Om jag pluggar religionsvetenskap här i Åbo så skulle jag också kunna åka till Egypten (Al-Azhar i Kairo!!!!) som utbytesstudent... :-) Det planerar faktiskt min konvertit-väninna att göra, den smartisen pluggar självklart religionsvetenskap.