Sunday, March 25, 2007

Påven saknar Gud -har han inte tillräckligt av dem redan??


Påven Benedictus XVI är bestört över att ingen hänvisning görs till Gud och kristendomen i deklarationen, som på två sidor ger en snabbgenomgång av vad EU uppnått, står för och vill framöver.

- Om EU-ländernas regeringar vid 50-årsfirandet av Romfördraget vill komma närmare medborgarna, hur kan de då utesluta en del som är så grundläggande för Europas identitet som kristendomen? undrade påven i ett tal inför europeiska biskopar enligt nyhetsbyrån Reuters.


Lite glad kan jag bli över Europas regeringar -de förstår att hålla den kristna religionen utanför politiken. Det som gör mig så bestört är min egen ambivalens.. Hur kan jag, samtidigt som jag gläds åt att Påven Benedictus inte alltid får sin vilja genom, hoppas på att Islam ska få större inflytande i samhället?

Eller, vill jag verkligen ha en teokrati? (Jag vill nog inte ha en hierokrati iaf!) Islam handlar ju om "hela paketet eller ingenting", men jag kan inte kräva att alla ska bli muslimer, och alla de stackare som inte är muslimer tror jag inte att vill bo i muslimska stater -de vill ju inte ens att muslimerna bor i muslimska stater (jag tänker på Somalia)!

Fotnot: Citatet är från DN.se 24 mars 2007.

No comments: