Monday, September 15, 2008

Jag vill! Jag vill!

Jag är en katastrof just nu! Ett problemavfall (för att återanvända uttryck)! Det är så mycket jag vill göra, men så lite jag får gjort. Vad pysslar jag med? Jag studerar och studerar och studerar. Men inte tusan ska ni tro att det går framåt för mig, nå nej. Vi måste göra en komplettering på första gruppinlämningen i juridiken, franskan går väl i och för sig utan att jag lägger ner massor av tid på den (det är ännu ganska lätta saker) men arabiskan har inte alls fått den tid det behöver och det är några bokstäver som jag bara aldrig lär mig. Jag har ännu en uppgift att lämna in från sommarens kurs och från Åbo hör jag ingenting angående omvandling av kurser. Dessutom har jag fortfarande det där bokrefereratet att skriva. När skall jag få en öppning för att hinna göra det?

Jag vill skriva på min blogg! Jag hade planerat att skriva massor om islam under Ramadan, men pyttsan heller att det blivit av... Istället ligger jag efter i planeringen för att läsa ut Koranen (som man ju gärna ska göra under Ramadan), trots att jag läser nästan en timme varje dag. Under de två första veckorna har vi bara haft möjlighet att besöka moskén för två taraweh böner, och då måste vi typ slänga i oss maten efter maghreb och springa iväg till tunnelbanan, för att vara hemma igen vid tolv-tiden. Det är det värt, men sömnen och dagen efter tar stryk. Jag önskar så mycket att vi bodde i något av husen bredvid moskén. Som i Tiflet, ungefär. Där tog det oss kanske tre minuter att gå till moskén. :-P Eller som i Sale, där tog det typ fem minuter. Men nej, här tar det oss minst 40 minuter att korsa stan med tunnelbana, al-hamdoulillah så bor vi på samma linje som moskén... Som ni kanske förstår så går det bort att gå på taraweh-bön i veckan då min man jobbar. :-(

Trots att jag inte äter något under hela dagen så har jag ändå ingen större matlust när vi bryter fastan. Det gör ju att jag också har svårt att samla inspiration till ett dignande matbord med massor av läckerheter. Till det kommer också problemet med att allt jag lagar just nu blir helt värdelöst. Vi var bortbjudna i lördags, för att bryta fastan. Jag skulle laga något gott att ta med, men utan ugn är det inte mycket idéer till desserter jag har. Men jag hittade ett recept på chokladmousse. Det blev helt misslyckat! Jag vågade inte ta med mig skålen, det var en betydligt mindre mängd än angivet på receptet inte visste jag ju heller vad det smakade. I efterhand kan jag säga att det inte var så gott som chokladmousse skall vara. Hur kan man misslyckas med chokladmousse?? Och inte hittar jag varken vispgrädde som inte är på spraytub eller kakaopulver!! Det finns gott om färdigblandade kaksmetar i pulver form, tom plättsmet finns i pulverform, men inte kakaopulver. Underbart land jag valt att bo i!

Nu kom min man hem. Dags att söka tröst... :-)

3 comments:

Ikke trist pessimist said...

Så tråkigt! Jag har svårt att fatta att man inte kan hitta vispgrädde och kakaopulver någonstans, men jag kan inte hjälpa dig. Crème fouetté är vispat grädde... så skulle man tro att man skulle hitta grädde man kan vispa också? I regel hittar man alternativ där man bor, men jag har nästan alltid några saker med hemifrån, men det är ju inte så lätt med grädde! Du får fråga en kokk!

it's a lifestyle... said...

Jag provar mig fram.. Det finns en gräddförpackning som utlovar vispad grädde, men som jag hittills inte lyckats framställa. Jag skall incha allah göra ett nytt försök imorgon och se. Vad gäller kakaopulver så planerar jag att be min mamma skicka ett paket med min faster i oktober, om jag inte hittar något här tills dess...

Något fransmännen verkar gilla är iallafall creme fraiche. Det finns tusen olika sorter av creme fraiche i butiken. För att inte tala om yoghurt. På Carrefour här nära oss har de fyra st minst fem meter långa hyllor fulla med yoghurt av olika slag.

Själv önskar jag mig just nu lite större ostförpacknngar och ett gott bröd! Gärna Bomarsundsost från ÅCA och Långsamofin semla från Ålandsbagarn.. Slurrrp!

Ikke trist pessimist said...

Konstigt det där med bröd. Det är en dem saker som är omöjligt att få tag på och därmed säkert det man saknar mest. Det blir gott om man bakar själv, men det blir inte det samma! Apropos din faster är det rätt så rimliga hotel runt Sacré coeur (kan vara ok att kolla standaren först), även det inte är i ditt kvartal klarar man sig kanske med halvparten av resan til moskeen:-).