Wednesday, May 27, 2009

Hej!

Det blev tyvärr inga abborrar, men vi var ut med strömmingsnäten häromdagen istället och det blev ett desto bättre resultat. Så jag proppade i mig färsk stekt strömming och potatismos igår -tills det stack ut genom öronen på mig! Jag vet, det är inte särskilt muslimskt att äta så mycket. Men stekt strömming är ju så gott!!

Idag har jag skrivit arabiska prov och hållit ett föredrag om arabiska och islam. Men eleverna på skolan kom med så många frågor att jag knappt hann berätta om det jag planerat att berätta.. :-) Det var kul iallafall, eftersom de ju var så intresserade. Tyvärr fick jag däremot negativa vibbar av en av de två lärarna. Han ifrågasatte Qadr med en hånfull ton och skulle senare också "göra ett test", som han uttryckte det, varpå han stiger upp och kommer fram mot mig. Jag förväntar mig att han kanske ska räcka ut handen för att se om jag tar i hand.. Men nej, han öppnade sina armar som för att ge mig en kram. Vi hade ju en pulpet mellan oss så jag stod lugnt kvar och var väldigt fundersam på vad mannen höll på med. Testet gick alltså ut på att se om jag skulle ge honom en kram tillbaka... Varpå han sedan går tillbaka för att sätta sig och säger att "hon inte får krama mig". Men den andre läraren är väldigt trevlig och öppenhjärtlig! Jag blev tom inbjuden till skolavslutningen nästa vecka. Barnen skall spela en pjäs och kokerskan berättade att hon skulle göra kinuskitårta (kolatårta), så jag överväger starkt att gå! :-)

Min blogg har tydligen gått och blivit en dag^C^C^Cveckobok igen.. Ber om ursäkt för det, men jag är så -astaghfirullah- förälskad i livet jag lever här i skärgården, så jag vill så gärna dela med mig av mina ljuvliga upplevelser! :-) Jag skall förresten också dela med mig av ännu en mobilkamerabild av halvtaskig kvalitet. Det var en så vacker dag med spegelblankt vatten, sol och varmt! Det första fotot är taget utanför dörren till jobbet och det andra är taget vid morfars brygga.



PS I skrivande stund är det en trafikstockning av annat slag.. 11 motorcyklar körde just förbi korsningen! Undrar om de inte kommit fel...

2 comments:

sedermera said...
This comment has been removed by the author.
it's a lifestyle... said...

de västerländska männen känner makten glida dem ur händerna när en kvinna säger ifrån och inte vill ha kroppskontakt med dem. deras reaktion är förstås att kasta skuld över kvinnan. den muslimska kvinnan förtrycker de genom att påstå att hon inte kan tänka självständigt, att hon är förtryckt, att hon inte kan integrera sig i samhället, etc. den västerländska kvinnan som säger emot mannen kallar de för feminist-kärring och liknande glåpord...

who cares? det är bara att låta orden gå in genom ena örat och ut genom det andra. och minnas vikten av förlåtelse...

förlåt dem och ha tålamod med dem [Koranen 2:109]