Friday, May 22, 2009

lantliv & sjöliv

Här rullar dagarna på. Igår var det ju helg, men dagen gick åt att plugga arabiska och skriva uppsats. Idag var jag till en annan ö och jobbade vid ett annat kontor. Efter middagen åkte vi ut på sjön och lade fem nät. Vi hoppas på abborre till middag imorgon. Imorgon måste jag nog plugga lite franska. Jag har både skriftligt och muntligt prov i de båda språken inkommande vecka.

Roligt har jag det på jobb också. Jag har redan fått använda mina grymma kunskaper i det finska språket, både muntligt och skriftligt! Jag överträffar mig själv och förvånas! :-) Men måste man så måste man...

*funderar* Är det någon grej på gång i byn? Eller är det bara vanlig fredagsrusning? För några minuter sedan kunde man nästan tala om trafikstockning i byn -två traktorer möttes i korsningen. Strax därefter kom en tredje traktor med släpvagn och körde förbi.. Och så har vi ju den där mercan som rullar runt runt på ön. Miljövänligt. Not.

"Byn" fotad med min mobilkamera.


Min kära syster i tron ringde häromdagen också. Jag blev så glad. Tack syster! Barak allahu fiki! Trots att jag bor med familjen så är det lite ensamt ändå. Ingen här på ön (troligen ingen i hela kommunen) delar min tro, tron som ju är det viktigaste för mig. Jag har ingen att prata om Gud med, jag har ingen att be med, jag har ännu mindre någon moské i vilken jag kan sitta och läsa i Koranen. Det närmaste jag kommer islam är att min morfars farfars bror ägde under 1890-talet två båtar som hette Naima... Om bara min man kunde vara här med mig! Men jag ska väl inte klaga, jag blir ändå positivt bemött av invånarna här -åtminstone när de förstår vem jag är! :-)

Avslutningsvis, som alltid när jag skall återberätta något jag hört om så kommer jag bara ihåg hälften av ursprungsstoryn.. Vet ni vilka en framstående sjömans två favoritfordon är? Denne framstående sjöman är alltså en namngiven historisk person, men jag kommer inte ihåg vem.. Fordonen är skepp o hoj! ;-)

5 comments:

Anonymous said...

Grejen just nu kallas våsådd. Det är nu det ska harvas och det är nu det ska sås havre, korn... Bråda tider för bönder, så därför är det "rusning" i byn.

Anonymous said...

Vårsådd ska det förstås vara!

it's a lifestyle... said...

Joo. Det har du rätt i. Jag undrar om det för femton-tjugo år sedan var köer på vägarna här då under denna tid på året.. Med tanke på att antalet jordbrukande bönder har drastiskt minskat sedan vårt inträde i EU och alkoholen har tagit över istället...

Maryam said...

Haha! Ja, vilken trafikrusning :). Men det måste vara skönt att slippa stressen från Paris.

Aborre är ju verkligen lyxmat och sååå god. Hoppas att ni fick napp.

Fint namn på båten förresten ;)

Må Allah göra dig ännu starkare i tron nu när du är alldeles ensam, inchallah. Jag skickar en massa styrkekramar till dig min kära syster! Ha det så gott och asalam aleikoum.

it's a lifestyle... said...

Wa aleikoum salam kära syster!

Det är underbart att slippa avgaser och tråkig tunnelbana! Tycker inte du också det? :-) Det är livskvalitet att ta cykeln till jobbet och man är framme på två minuter, en och en halv minut om jag har bråttom.. Saken blir ju inte sämre av att fåglarna kvittrar, gräset är alldeles nygrönt och vattnet ligger spegelblankt.. Subhan allah, Skaparen har gett oss en så vacker värld att bo i! Tänk då på hur vackert det måste vara i paradiset... Jag storknar... :-)

Tack för dina styrkekramar! Dem behöver jag! :-) Jag skickar ett gäng till er också!