Thursday, March 04, 2010

Israeliska militären kan få komma hit och städa... (I know, svart humor.. men jag försöker bara knyta ihop inläggets innehåll..)

Undertecknad har gått och blivit förkyld! Jag snorar och hostar och känner mig allmänt trött.. Inte bra! Idag borde jag dessutom städa lägenheten inför helgen.. Jag blir trött bara jag tänker på det.. Helst vill jag ligga i sängen och njuta av de goda jordgubbarna som vi köpte igår (nästan två liter för 10 dH ~ 1 € ~ 10 sek)..

Icke förvånande är rubriken på en artikel publicerad igår på DN.se, "Avslöjade militärräd på Facebook". Nyhetsklippet från TT berättar om hur en israelisk militärräd till en palestinsk by ställdes in för att information läckt ut på Facebook och soldaten som klantade till det på tangentbordet blev avstängd. Det är liksom vardagsmat att den israeliska militären "städar" palestinska byar.. Det är inte det vi höjer ögonbrynen för, utan det är för att informationen läckte ut. [Vänta lite...] Vad har israeliska militären i Palestina att göra? "Städa"? Har IDF börjat plocka Big Mac boxar och Coca Cola burkar från gatorna nu? Retoriken i att gå in i Palestina och "städa" får dels den en månader gamla artikeln i Le Monde att verka än mera trovärdig, samtidigt som retoriken bevisar att ingenting har förändrats i IDF sedan folkmordet i Gaza 2008/2009. Sedan att ett land går med militär in i ett annat land (vilket är sic enough!), vilket ger det angripna landet full rätt till försvar, det pratas det tyst inte alls om. Istället betecknas de stackars försvararna för terrorister.... Nej, en analys av DN vore på sin plats i det här fallet, inte bara en kopia av sionistiska TTs nyhetsklipp!!

Kanske jag skjuter på städningen till imorgon förmiddag, innan jag incha allah åker till svärmor för att äta traditionsenlig fredags-couscous... Nu: sängen!

No comments: