Wednesday, January 14, 2009

bottennapp

..av DN igen. Här kommer några av dem...

Nathan Shachar har återigen bekänt färg. När Israel mördat över 1.000 palestinier och skadat över 4.700, använt sig av fosforbomber och DIME, urskillningslöst bombat civila mål, etc, etc, så försöker Shachar få oss att tycka synd om de "stackars" ockupanterna (läs: israelerna). Jag vet inte, kanske det är Shachar vi borde tycka synd om?

I en annan artikel fortsätter Shachar: "Som vanligt iakttog Israel på söndagen ett tretimmars bombstopp". Exakt när har Israel iakttagit ett bombstopp? Har inte Israel varit väldigt aktiv under dessa "bombstopp"? Så aktiv att man tom hann döda FN-personal under nämnda "bombstopp". Fast det är klart, han dog ju inte av en bomb, det var väl något handeldvapen. Det ingick väl inte i avtalet om bomstopp.. Liksom luftrummet, vattnet och gränserna inte ingick i avtalet att dra sig tillbaka från Gaza 2005... (ironi)

I en artikel av Caroline Thorén och Susanne Jacobsson, pratas det om väpnade palestinier. Vilka är dessa väpnade palestinier? Någon fristående grupp från Hamas? En grupp som innefattar alla palestinier med valfritt vapen? Räknas också palestinierna på Västbanken då? Jag har nog hört att kriget enat palestinierna, men att alla palestinier plötsligt skulle gå ut i krig, det hade jag inte trott... Eller kanske dessa 300 barn som blivit kallblodigt mördade av Israel räknas som väpnade palestinier? Jag menar, Israel skjuter ju bara på militära mål. (ironi)

Slutligen måste jag säga att jag nog visste DN var pro-Israel, men inte att de skulle agera som IDF:s springhundar på ett så tydligt sätt som att hänvisa till ett uttalande från israeliska ambassaden i Helsingfors. Vad gäller händelsen som uttalet refererar till, jag undrar stilla för mig själv om Israel kommer att tillåta någon internationell undersökning av något av alla de civila mål som de mejat ner med sina "precisionsbombningar".

Jag tänker inte ens kommentera den danske statsministerns beslut att försvara Israel. Syster, jag förstår nu vad du menade med att Arla är danskt... Så synd bara, för det finns inte så många länder kvar som man kan köpa mat från. Lite tråkigt att leva på ris från Malaysia dag ut och dag in... :-)

Slutligen vill jag göra en vördnadsfull bugning inför Bolivia och Evo Morales. Mycket kan sägas om vänstern, men klarsynta är de iallafall! Odlar dem kakao i Bolivia? Eller är det bara koka? Måste ju understöda.. Fast inte koka då förstås.

Nu är det läggdags. Efter några dagar offline har jag ikväll kommit bara halvvägs igenom nyhetshögen... Men det gör mig så nedstämd att läsa nyheterna... Likaså att försöka förklara för en hjärntvättad amerikan som påstår att hans gudfar har bättre persepktiv på vad som händer i Gaza än vad jag har. Nog för att gubben tydligen är född där och fortfarande har familj och vänner som "still live in the middle east. I believe in Jordan. Although I'm not positive about that, it may be Lebanon." Men eftersom amerikanen tror att de norska läkarna som opererade i Gaza (i dubbel bemärkelse!) tillhör Hamas och mest bara hittade på det där om otillåtna vapen mot civila, så vet jag inte om gudfadern faktiskt har så mycket bättre perspektiv än vad jag har. Eller också så delar han inte sitt perspektiv med sin gudson. Iallafall så verkar vi inte ha samma persepktiv. Då kan det bara vara sämre än mitt! :-) Men den retoriken brukar inte gå hem i diskussioner, tyvärr...

PS I skrivande stund har den produktive Shachar fått ännu en artikel publicerad. Ovanligt nog (not!) så får läsaren veta om hur arabiska Al-Jazeera okritiskt rapporterar Hamas-uppgifter, men vi får inte veta hur okritiskt västerländsk media rapporterar IDF-uppgifter. Vi får även okritiskt (!) veta om "hårresande berättelser" som inte alls skulle stämma in på Israel -enligt Shachar. Sh-t! Ta semester Nathan, du behöver det och framförallt -vi läsare behöver det!!

Det var en sak till... Engelska Al-Jazeera ÄR värd att titta på! Kanalen är varken som arabiska Al-Jazeera eller någon västerländsk media.

No comments: