Saturday, January 17, 2009

Ibland undrar jag varför jag ens försöker...

En efter en droppar kommentarerna in... "Eh, du behöver inte skicka såna där kedjemail till mig, jag öppnar dem ändå aldrig" eller "Bojkotta Israel?? Varför sku ja gör de??"

Jag skickar (nästan) aldrig vidare kedjemail, så när jag väl gör det så är det något speciellt. (I övrigt så var dem inga kedjemail då jag var kompositören till dem och således den första som skickade mailen, men folk klagar ändå.) Ibland har jag faktiskt något som jag vill förmedla också. Det vore ännu roligare om dem jag skickar mailen till också vill skicka vidare, så att informationen sprids. Visst, att jag berättar till de personer som finns på min maillista att de skall bojkotta Israel är väl bättre än ingenting. Om de skulle bry sig.

Imorse hamnade jag framför tv:n några minuter och tv 4-nyheterna började. Jag började nästan fundera om Israel var enda parten i konflikten som pågår i högsta grad (trots att ingen bryr sig). Det bara pratades om Israel. Israel hade träffat den och den. Israel hade ingått det och det avtalet. Israel hade bestämt det där. Och israeliska armén hade kommit med dem uppgifterna. Jaha. Vad kul då! Droppen rann över bägaren när *valfri svordom för personen* visades i bild. Jag sprang iväg med fingrarna i öronen när jag återigen hörde hennes *valfri beskrivande svordom* röst. NU vet jag vem jag hatar! (Med anledning av ett inlägg från bloggens tidiga existens...)

Känner någon dåligt samvete nu över sitt oengagemang, så kan ni alltid hjälpa genom att t.ex. innan tisdag skicka ett mail till Christer G Wennerholm (christer.wennerholm@politik.sll.se) och förklara varför ett företag som stödjer ockupationsmakten Israel inte är välkommet att fortsätta driva Stockholms tunnelbana. Många har även kritiserat namninsamlingar och demonstrationer, men jag anser det vara bättre än INGENTING (dock inte tillräckligt) så ni kan även gå in på www.namninsamling.se och skriva under ert namn på protestlistan "Nej till Veolia". För oss som härstammar från kobben kan det vara av intresse att den lilla holmen också gör sitt goda. Vilket de inte gör. Hör gärna av er till Emmaus Åland, Ålands fredsinstitut, Amnestygruppen Åland och Mariehamns församling. Dessa står för en åländsk appell som endast begär att Hamas slutar med sitt motstånd samtidigt som de inte nämner något om att Israel bör lyfta sin blockad. Skulle någon vara intresserad av bojkott (trots de reaktioner jag fått) så har jag en lång lista på företag som gärna ställer upp för Israel och tom ger stora delar av sin vinst till Israel för att supporta kriget. McDonalds, Coca-Cola, Caterpillar, Danone, Barbie, Carrefour, Auchan, Delta Galil (Victoria's Secret, GAP,Lindex, DIM, DKNY, Ralph Lauren, cK, Hugo Boss), Disney, Estée Lauder, IBM, Intel, Johnson&Johnson, L'Oreal, Marks&Spencer, Motorola, Nestlé (Nescafé, Perrier, Vittel, Pure Life, Carnation, Libby's, Milkmaid, Nesquik, Maggi, Buitoni, Cross & Blackwell, KitKat, Milkybar, Quality Street, Smarties, After Eight, Aero, Polo, Lion, Felix cat food, L'Oréal), Nokia, Revlon, Siemens, Starbucks, Timberland och Arsenal Football Club.

Jag måste fortsätta med juridik-tentan nu! Jag behövde bara avreagera mig lite...

No comments: