Monday, November 23, 2009

footprints

Ptjo! Från att ha varit livrädd med en par nära-döden-upplevelser har jag nu börjat köra som en marockan. Det innebär att man gör vänstersvängar genom att sakta men säkert strypa utrymmet för mötande trafik så att de måste stanna och låta mig svänga, det innebär också att tränga sig in framför bilar och kasta sig på tutan så fort någon är i vägen. Men jag är inte fulländad marockan än, jag faktiskt både stannar framför trafikljusen vid rödljus och blinkar när jag skall svänga och så har jag inte ännu börjat sick-sacka fram i körfälten mellan alldeles för långsamma bilar. Jag kör som ett helgon, kan man nästan säga.

Idag körde jag för första gången ensam. Det gick inte så bra. Tidigare har jag haft min man bredvid mig som lugnt och sansat varit min GPS i detta virrvarr av gator och i frånvaron av kartor, men efter att jag skjutsade honom till jobbet imorse så fick jag ta mig hem ensam. Det första jag gjorde var att missa och svänga ut på vägen som jag skulle på och körde istället fel! Men jag vände och kände så småningom igen mig och kom nog hem till slut. Det där med skyltar som visar vägen anses inte så viktigt här...

Jo just, som ni kanske förstår så har vi köpt en bil! :-) (Jag känner hur mitt ekologiska fotavtryck har ökat drastiskt efter att ha slutat sopsortera och köpt bil... [en stund senare] ...eller också så inte. Jag blev ju förstås tvungen att göra testet på nytt och om jag minns rätt så är mitt resultat lägre nu än när jag bodde i Sverige. Min värsta miljöbov nu är att jag inte sopsorterar... Jag rekommenderar alla att göra testet!)

Nej, hör ni! Jag skall avsluta med lite glädjande nyheter som jag läste om här. Kram på er!

Psst! WWF har också en intressant och lärorik hemsida om det ekologiska fotavtrycket!

2 comments:

sedermera said...
This comment has been removed by the author.
it's a lifestyle... said...

jojo.. jag kör så försiktigt så!! med marockanska mått mätt.... :-) kram