Tuesday, June 06, 2006

Är jag säker på att svenska är mitt modersmål?

Ibland undrar jag hur hjärnan fungerar, jag tänker på att det är så mycket lättare att förstå saker än att använda dem själv. I det här fallet tänker jag på språket. Man förstår så mycket mera än vad man kan använda själv.

Ta det spanska ordet puente tex, vi vet alla att det är vad man kallar perioden, en dag ledigt följt av en dag arbete följt av helg, eller tvärtom, helg följt av en dag arbete följt av en dag ledigt. Jag har länge gått och tänkt att det är ett väldigt bra uttryck, undrar om vi har något liknande i svenskan. Inte före nu, med först Kristihimmelsfärdsdagen och sedan nationaldagen (på djävulens heliga dag, 06/06/06) som jag har upptäckt den svenska motsvarigheten, klämdag. Det är ett ord jag hört förut, men inte tagit åt mig för att använda själv. Jag tror dock att jag lärt mig ordet och kommer ihåg det nu, så jag kan använda det nästa gång det behövs.

Nu återstår bara att upptäcka den svenska motsvarigheten till lappiskans spittoger...

No comments: