Sunday, November 26, 2006

Ash haddu...

Först en fråga till mina läsare som också använder Blogger -Har ni ändrat till den här nya versionen än? Det verkar ju jobbigt när man måste ha ett Google-account också...

Jag borde egentligen läsa boken om utrikeskorrespondenter, men istället ligger jag i soffan och filosoferar. Tidigare var jag nästan på väg att börja be, men för att bönen ska bli godkänd krävs det att man är muslim. För att vara muslim krävs egentligen inte så mycket annat än att uttala shahada (trosbekännelsen), men innan jag erkänner mig som muslim så vill jag vara säker på att jag också kan leva ett liv som följer islam, annars är det ju lite lönlöst...

Det jag filosoferade om var kvinnor. Hur ser jag på kvinnor? Vad är en kvinna? Vad är det som skiljer en kvinna från en man? Varför ser det ut som det gör i dagens samhälle? Hur skulle kvinnornas position vara i mitt idealsamhälle? Jo, jag funderar fortfarande på det där idealsamhället.. Jag börjar förstå de här grabbarna, Sokrates och Platon och allt vad de nu hette, de som satt och bara tänkte i timmar-dagar-ÅR innan de till slut knäckte nöten. Undrar hur lång tid det tog att komma fram till att kvinnor och slavar saknade förnuftskapacitet? Med en så felaktig slutsats så hoppas jag att killen (Aristoteles) inte funderade på ämnet allt för länge, det skulle liksom inte ställa honom i allt för god dager, bara bevisa att han nog inte alls var så smart som han (och många andra) ansåg.

Men, vad har jag kommit fram till då vad gäller mitt idealsamhälle? Inte mycket, annat än att det nog bara är mitt idealsamhälle. Skulle alla tänka som jag så vore det underbart! Men nu gör inte alla det och det är där allt rasar, jag hittar liksom inte ramar som alla oliktänkare kan hålla sig inom för att ändå skapa ett stabilt och rättvist samhälle. Å andra sidan tenderar folk som är väldigt lika att hamna i luven på varandra, så ett samhälle uppbyggt av likasinnade skulle eventuellt inte vara så stabilt i alla fall.

Och kvinnosynen? Njaä, det är nog bara jag som står för den. Det skulle säkerligen skada vänskapsrelationen som jag har med den genusstuderande flatan om jag skulle berätta för henne vad jag tycker och tänker om saker och ting. Nu tror ni säkert att allt mitt läsande om islam har börjat hjärntvätta mig, kan så vara, men jag börjar åtminstone hitta svar på mina frågor, svar som jag inte tidigare hittat...

Det är så politiskt inkorrekt att tänka som jag gör nu och ni, kära läsare, får väldigt gärna protestera. Jag skulle bli glad över förklaringar, andra åsikter och eventuella försök för att leda mig in på det politiskt korrekta tänkandet (det som är så viktigt i dagens Sverige)*.

Here we go... Jag tror att det finns en mening med den sociala konstruktionen! Men, jag måste påpeka att jag inte tycker att den är rättvis i dagens läge. Jag förespråkar alltså den sociala konstruktionen, samtidigt som jag önskar genomföra vissa förändringar och lämna utrymme för individualism. (Aj, helt plötsligt blir datorn alldeles varm undertill så att jag nästan bränner mig på benet -jag ligger i soffan med datorn i famnen, visst är det underbart med laptopar?) Nu borde jag förklara vad jag menar med detta uttalande, men jag avvaktar ett tag för att hålla er på sträckbänken.. :-) Nu ska jag ringa L och diskutera S!

* Jag börjar dock tro att politiskt korrekt tänkande i dagens Sverige innebär att inte egentligen ha några som helst bestämda åsikter om någonting.

5 comments:

Anonymous said...

vad? jag förstod ingenting av det där? mer än att du skulle gå o ringa mig.. :)

Anonymous said...

ja det där kan man kalla sträckbänk...

angående google, du har väl en gmailadress?

Anonymous said...

jag är ledig idag, jag måste ha nåt att läsa, kom igen nu!

Anonymous said...

meh, det här är både sträckbänk OCH halster!

it's a lifestyle... said...

sorry malin, men du får vänta lite till... jag måste förbereda mig till seminariet...