Friday, August 31, 2007

couscous -eller ksksou som man säger i marocko

Är hemma hos svärmor igen. Det är fredag och det bjuds på traditionsenlig couscous, jag vet att jag börjar bli mätt när suget efter lben sätter i. Lben är en dryck som kommer från att man skakar en flaska med mjölk som kommer opreparerad från kon, efter tillräckligt skakande tar man bort smöret som samlats till klumpar. Till smaken påminner det väldigt mycket om surmjölk, men det är så mycket godare. Hur ska jag klara mig utan svärmors couscous och lben när jag flyttar härifrån??

När jag skrev ksksou i rubriken så kom jag ihåg ett annat konstigt ord, ktb. Ni kan ju fundera på hur det uttalas och vad det kan betyda! ;-)

Jag satt idag på sängen och repeterade högt de suror ur Koranen som jag har lärt mig utantill. Jag vände på mitt huvud och såg ut genom fönstret, precis då kom en liten fågel och satt sig på fönsterkarmen. Den tittade på mig ett tag och när jag förvånad avbröt mitt reciterande, flög den iväg igen.

No comments: