Friday, June 15, 2007

Rabat, Maroc. Part 1

Hej!

Nu ar jag framme! Eller, jag kom igar, sa egentligen har jag val lite av installerat mig redan. H kom och motte mig vid flygplatsen, sedan akte vi tag och petit taxi hem till familjen. Under tagresan ringde flertalet av Hs vanner och familj for att hora att jag landat och att resan gatt bra. Jag tappade rakningen efter fem, pa pussarna jag fick av hans mamma nar vi kom innanfor dorren. Hon ar helt ljuvlig! Jag fick for ovrigt en megastor sjal av henne, fran Mekkah. Det ar bara den aldsta brodern i familjen som jag inte traffat, men jag har pratat i telefon med honom. Kontentan ar att det ar underbara manniskor jag har att gora med! (Ingen skymt av varken vit slavhandel eller trafficking...) *smile*

Sa kommer vi till kulturkrockarna, forutom att jag inte forstar ett ord av vad de sager (forutom nu, nar mamman sitter och pratar om Meryam i telefon och tittar pa mig...) Jag trodde att jag lart mig att ata med hoger hand, men det ar alltsa inte alltid sa latt.. Smakakorna smular och bordet ar langt borta nar man forsoker ata harira (en typ av soppa). Men maten AR god! Och alla pratar pa och tittar pa mig just nar allt gar fel..

Imorse fick jag aven stifta bekantskap med duschen i Marocko. De stallde en lada over halet i golvet, sedan fyllde de en hink med vatten. Med en liten skal hallde jag sedan vatten over mig. Mysigt! Jag vet, jag ar knapp.. Men jag tycker det ar sa charmigt med den har enkla boningen, men som sagt, jag hoppas att charmigheten sitter i efter tre manader med det ocksa... *smile*

Men det underbaraste av det ljuvligaste (om vi raknar bort H) var nog anda att vakna till adhan, boneropet, klockan halv fyra pa morgonen...

Jag ber om ursakt for den odisponerade upplaggningen av detta inlagg, men allt bara snurrar runt och jag kan inte stanna upp och lagga pusslet.. Men jag vet att jag vill fa alla papper i ordning sa fort som mojligt! Vi ses och hors! KRAM till er alla!

3 comments:

Anonymous said...

Åh C vi tänker på dig!! Skönt att höra att allt går bra. Och hälsa H att om han inte är snäll så kommer vi och krossar hans knäskålar :-D (okej, vi ser för mycket på Sopranos). Stor kram och en lastbil full med lyckönskningar och kärlek!!

sedermera said...

finns det riktiga duschar på marockanska hotell? snälla säg ja! ;)

it's a lifestyle... said...

don't worry! vanligtvis sa finns det duschar.. liksom det finns "riktiga" toaletter i nyare hus.. :-)