Sunday, June 17, 2007

Rabat, Maroc. Part 2

När man bor utomlands får man perspektiv på det egna livet, något jag tror de flesta kan enas kring. Att vi äter olika sorters mat och pratar olika språk är självklara skillnader, en intressant egenhet är de små detaljerna som ”alla” tar för en självklarhet i respektive kultur. Hemma äter vi med gaffeln i vänster hand och kniven i höger hand, i Spanien ska du äta lunch någon gång mellan två och tre och i Marocko räknar man med att du vet hur man äter shaariah (nej, inte sharíah, utan shaariah!) men nu verkar det som att familjen förstått att jag inte har en aning om hur man äter –så de lägger upp mat åt mig på en tallrik och jag får snällt äta med en servett i famnen och gaffel i (höger) hand. Jo, jag är lite besatt av det där med att äta, men det är väl ingen nyhet? Självklart finns det undantag i alla kulturer –vad vore livet utan variationer?

Igår var vi på utflykt till Casa, vi träffade representanter från det franska universitetet och de envisades med att säga orvar då vi skildes åt (bonjour går bra, men inte au revoir), men jag ska inte klaga kvinnan försökte åtminstone säga en mening på engelska till mig. *smile* Vi åt samak, fisk, och passade även på att träffa en kompis till H. Det var en underbar dag jag spenderade tillsammans med min älskade...

Idag har jag besökt moskén för första gången, underbart! Det är mycket som är underbart här och nu, får se efter en par månader hur det står till då, det är då kulturkrockarna börjar kännas.. Sedan traskade vi runt bland marknaderna, bl a så beställde min blivande svärmor en djilaba åt mig (att sys upp enligt mina mått). Minstingen i familjen (lillasystern som är 10 år) och hennes kompis försökte lära mig arabiska, de upprepade ett ord medan de pekade på varan, ordet för gurka fick de upprepa många gånger innan jag kom ihåg det (l’khiar).

Eftersom min bror envisas med att vägra konvertera till islam, så planerar jag istället att få V bortgift med yngsta brodern i familjen. Förutom att han diskar, så lagade han även mat till oss alla idag –pasta med tomatsås! De kunde liksom inte vara ett mera matchande par!! *smile*

Nu är det dags att sova!! Tesba7 3la khair! (or something..)

3 comments:

Anonymous said...

Hi hi! Så intressant... :-D Var den godare än den jag lagar? (för du har väl blivit bjuden på min tomatsås nångång?) Annars jättekiva att höra att allt går bra... Stor kram och hälsa H!

sedermera said...

vad bra att det känns underbart där och nu iaf! om framtiden vet man ju inget, så njut njut! :)

Anonymous said...

hej ho! ååååh! vad snälla alla verkar! har förövrigt läst en massa gamla ålandstidningar (ex 1897, 1917, 1933, etc...), o där förekom vit slavhandel ett antal gånger! så det så! :) så då tänkte jag på dig... .:)

har ni varmt?!! har du hört ngt mer om jobb?! åååh, maaaat!!!!! (hungrig som en liten gris!) förresten, antagligen en dum fråga: vad är shaariah?? kan inte du lägga upp bilder ngnstans? om du tagit ngra, alltså.

jag förstår inte?!!:
"vi träffade representanter från det franska universitetet och de envisades med att säga orvar då vi skildes åt (bonjour går bra, men inte au revoir)"
vad menar du?!! att du inte förstår au revoir? att det var konstigt de pratade franska (hallåå, kom bara från FRANSKA universitetet! :), att de hade dålig accent, = svårt höra/förstå vad de sa? jag fattar inte?!!! (för hungrig för att hjärnan ska funka, men fattade iofs inte igår heller...)

just ja; frågvis igen; vad är en djilaba? bor du hemma hos dem? alltså med hans familj, o med honom? jag antar de har internet! (med tanke på det förgångna året...! :) o vad fint med arabiskalektion!!! det är ju så det funkar -så man lär sig bäst! har du med dig din lilla bok förresten?? den du plitade ner allt i förra året? kommer du ihåg köpa vatten? :) (hur man gör alltså)

KRAM!!!! (tur att jag inte är kille -då skulle du skygga! :)