Thursday, June 21, 2007

s u c k

Det är läskigt när fördomar faktiskt stämmer... Byråkratin i Sverige och Finland är inte att leka med, men byråkratin i Marocko är fem gånger värre! Hemma är det visserligen papper som ska fyllas i och det ena och det andra, men de flesta dokumenten kan man lätt skriva ut eller beställa via Internet. I Marocko måste man verkligen gå minst tre gånger, om inte flera, till varje ställe för att få pappret du behöver.

Tre dagar har vi ägnat åt pappersarbete, och vi får vänta mera än en vecka ännu innan vi kan gå vidare med giftermålet. Dels pga att vår väninna på magistraten envisas med att gå hem långt innan kontorstidens slut och dessutom tar ledigt en vanlig arbetsdag! Jag borde väl inte skylla på henne, men som vanligt så har jag lite svårt att ta på mig ansvaret för något jag inte gjort (men som jag borde ha gjort)... *smile* Men en eloge till finskorna på finska ambassaden i Marocko! De är super hjälpsamma och super vänliga!!

Trafiken i Marocko är känd för att vara farlig, svenska Vägverket har under en period verkat här i Marocko för att förbättra trafiksäkerheten genom att se över vägarnas säkerhet och landets trafiklagar. Vissa förbättringar har gjorts, men det är ännu en bit kvar till trafiksäkerheten jämfört med Sverige. Efter en vecka här har jag redan varit med om min första krock. Allting gick rätt smooth och ingen kom till skada, trots att några sniffande kids lade sig på gatan och låtsades spela döda för de övriga bilisterna som stod och tutade och ville förbi. H och jag satt i en petit taxi, vi var på väg ut ur en rondell då en kvinna i bilen bredvid, som skulle fortsätta sin färd i rondellen, touchade taxin. Båda bilarna stannade mitt i rondellen för att diskutera vad som hänt, trots totalstoppet så verkade de båda parterna inte komma till någon konkret slutsats -inga försäkringspapper syntes till i alla fall. Jag undrar nog hur det fungerar med det där med försäkringar här... Försäkringar är annars något som generellt sett är förbjudet inom islam.

Inga män är hemma den här förmiddagen och efter att ha duschat och tvättat håret sitter jag här utan hijab under en längre tid för första gången på länge. Utan att säga för mycket så känns det som att håret har växt massor under de här dagarna då jag inte haft det löst annat än under natten. Hm, bara för att jag nu säger det så kommer ena brodern hem och jag får hoppa över soffan och kasta på mig en sjal...

Min blivande svägerska (som är tio år) och hennes kompis sitter här och vill skriva på datorn, så det är bäst att jag nu publicerar detta och låter dem leka lite! :-)

Hoppas att allt är lika bra med er, kära läsare, som det är med mig! Jag firar mitt 300:de inlägg med att ger er alla en megastor kram! :-)

6 comments:

Anonymous said...

tack för uppdatering! puss!

Anonymous said...

fick du förresten mailet? inte för att det egentligen är upp till dig, men bara för att delge dig hur planerna framskrider (dvs inte alls..), o ifall du har ngt att inlägga/ngn ide, osv osv osv. ex dagar: är det skillnad på dagar? jag tänker högst en vecka, eller ngt, vet inte, verkar inte spela så stor roll med pris osv iaf..

KRAM!

nu måste jag sova!

Anonymous said...

Chaba Ch! Alltid lika roligt / intressant att följa med vad som händer där borta. Vi saknar dig som vanligt, och gläds för att du har det bra där. Låter som en bra ide att fixa ihop V med dendär brorsan, då behöver dom aldrig undra "vad har vi till mat idag" för båda vet att det naturligtvis är spagetti med tomatsås. ( Eller Irakiska suprises som inkluderar konstig halal kyckling )

Anonymous said...

Mähää. Roligt att höra att man har så höga tankar om bredden på min kokkonst :-) Dessutom var det en iraNsk surprise dendär gången... Fast jag tvivlar på att någon iranier (eller någon människa överhuvudtaget) skulle vilja förknippas med den rätten :-D

Anonymous said...

Förresten! Kan ni inte viga er i en moské med en imam utan alla dedär pappren och vänta med det officiella?? Så att ni i alla fall kan börja leva som gifta? Eller krävs det byråkrati för sånt också?

it's a lifestyle... said...

Njaoh, jag tror att imamem maste ha ett papper fran den marockanska myndigheten och for att fa det pappret sa maste vi ha alla de har andra, typ.. Om jag inte forstatt allt helt fel.. Men vi har nog funderat pa om det inte skulle kunna ga anda.. Anyway, nu ar pappret pa vag fran kobben i alla fall! Sa vi far se hur lang tid posten tar pa sig...