Monday, June 25, 2007

svar pa tal..

Jag gor ett nytt forsok till att skriva svar pa kommentarer, men den har gangen blir det utan prickar pa alfabetets tre sista bokstaver... (Jag publicerar ett av svaren har, for det ar sa langt! :-) )

museinord: Angaende de gamla tidningarna. Det var 100 ar sedan... Borde inte tiderna ha forandrats och vara foraldrar sluta att oroa sig? :-) Btw, dagtid sa verkar Marocko nastan vara ett sakrare land an Sverige! Jag har sett folk lamna bilen igang nar de gar in i affaren (troligen ett undantag, annars brukar marockanerna vara noga med att inte kora pa tomgang) och en annan gang stod en bil parkerad precis vid en grind till ett hus, ett fonster och en dorr var helt oppna. Dorrarna till hemmen i omradet var H:s familj bor brukar kvallstid sta oppna da barnen springer ut och in. Det ar forst till natten som man bor halla sig inlast hemma!

Varmt? Njae.. Ni kanner mig! :-) Nattetid blir det riktigt svalt, jag har tom dragit pa mig en forkylning pga svalkan. Savida det inte beror pa klorsammansattningen i vattnet som jag drar in i nasan fem ganger om dagen. Idag tror jag temperaturen narmar sig 30 grader, men enligt menara.ma sa ska det bli bara 22 grader imorgon.. Det varierar med andra ord, aven om 22 grader nog ar i det lagsta laget hittills.

Om jobb har jag inte hort nagot mera! :-( Lite olagligt (tva prickar pa a:et ska det vara dar) nu nar jag inte har nagon dator att plugga med..

Shaariah som jag pratade om ar en slags spaghetti/nudlar som man ater med krossad mandel och pudersocker. Mmmm!! Men idag blev jag fundersam pa om jag missforstatt nagot, jag forsokte beratta for aldsta brodern om denna ratt och han uttalade namligen ratten som sharia (med accent pa i:et)....

Bilder har jag inga, annat an nagra som min blivande svagerska och hennes kompis tog pa tv-bilden.. Och de ar nog inte sa intressanta.. Men jag planerar att forsoka ta lite mera foton.. Ett familjefoto vore trevligt.. Men for det sa maste ju mamman dra pa sig hela munderingen!

Vad galler problemet med ”au revoir” ar uttalet. De dar r:en ar mina fiender! Bade i franskan och i arabiskan. Ibland far jag in det, ibland inte, men aldrig da jag ska saga ”hej da” pa franska!

Djilaba ar en kaftan, en sadan som jag kopte forra sommaren. Men den tog jag inte med mig hit, eftersom den ar sa tjock. Jag sparar den till Frankrike istallet!

Yep. Nu bor jag hemma hos hela familjen. Det var lite trangt for dem redan innan jag kom hit, och nu ar det annu varre. I Sverige finns det nagon standard som sager att det ar synd om barn som inte har egna rum och det kallas for trangboddhet. Har ar vi tva-tre stycken per rum, men ingen klagar for det.. Men jag maste medge att det efter en vecka blir det lite jobbigt att alltid vara omgiven av folk som vill ha ens uppmarksamhet och som envisas med att prata pa ett sprak jag inte forstar, trots att jag egentligen borde skriva en massa mail, soka billiga flighter och lagenhet i Frankrike, och framfor allt komma pa hur jag ska logga in till min sommarkurs utan inloggningsuppgifter (som forsvann med min dator).

Jag har inte med mig samma bok fran forra aret, men daremot ett annat hafte som jag forsoker skriva ner lite saker i. Det senaste ar att forsoka lara mig boja verb, men jag har bara skrivit ner ett verb annu och jag har inte lart mig det an... :-) Jag kommer ihag hur jag gjorde for att kopa vatten forra aret, nu har jag aven lart mig saga att jag vill ha tva flaskor vatten och inte bara tva vatten som jag bad om tidigare, och jag skulle ocksa kunna bestalla sma flaskor vatten och inte langre bara stora vatten. :-) Men det ar egentligen ganska vardelos kunskap nar man hur bra som helst kan dricka vattnet ur kranen! Det smakar faktiskt mycket battre an i Barcelona! (Ursakta mig barcelonabor, men sa ar det!) Dessutom har jag lart mig lite flera siffror an bara fem, femtio och tjugosex, sa jag hoppas pa att mitt prutande ska ga lite battre –bara jag vagar borja prata!

6 comments:

Bonden Paavo said...

haha, vad duktig du är! med siffror o vatten o sånt! o tack för uppdateringen -så att man nu iaf har lite koll! :)

du uttalar knappt rr-en. det är ju så på tyska med, bara att de är mkt mer markanta på tyska; inte säger du ju vanliga rr där heller?!

jojo, men kan vara svårt lära gammal hund sitta... :) eller lära gamla mskor att vit slavhandel till viss del alltid varit mer myt än verklighet, o att de inte direkt behöver vara rädda för att vi ska råka ut för ngt sånt....

KRAM!!

(vad är det för sommarkurs? sthlm eller åbo?! o guud vad synd med din dator! hjälp! vad hände föärra gången -fick du gå o lä,mna in den då, eller fixade det sig själv? lycka till! o det låter definitivt som du har det bra iaf! kram!!)

it's a lifestyle... said...

Tihi, igar chockade jag tom H nar jag forstod att han bad sin mamma pa arabiska att svanga pa bordet (jag hann namligen fore och gjorde det), senare pa kvallen gomde jag en boll som jag och minstingen lekte med och fragade sedan var ar bollen? Visserligen var det ju inte helt grammatiskt korrekt, men hon forstod vad jag menade och pekade pa handen som jag gomt pappersbollen i.

Sommarkursen ska vara en distanskurs i artificiell intelligens, vid Blekinge Tekniska Hogskola.

Forra gangen min alskling pep sa vaknade h@n till dagen efter, jag vet inte om det var vilostunden eller ipren-tabletten som fick den att ma battre. Den har gangen vagade jag dock inte ge nagon ipren-tablett, jag tror att det skulle kunna uppfattas som lite underligt om jag ger huvudvarkstablett till min dator...

it's a lifestyle... said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hahaaa, stackars din älskling..! men det löser sig! o vad duktig du är!!!!!!! wooooooow! jag menar 'sväng på bordet!' är ju inte direkt i stil med 'kan jag få en flaska vatten, tack', 'två öl!', eller 'kan jag få den välstekt utan champignoner är du snäll?'!!!! jag menar inte direkt ngt man borde kunna ord för/fatta av sammanhanget?! eller iofs, kanske till viss del, men duktigt!!!! vad bra! vi vet ju alla att språkbad är bra för hälsan., o vad skönt att det faktiskt funkar! (ok, du har ju pluggat förut, liiiite, men att vara mitt i hjälper ju spå mkt mer! bara att höra det!)

jajust ja! det visste jag ju faktiskt! :) kursen alltså.

KRAM!!!! (o hälsa tbaks t h, förlåt att var lite stressad o borta o blaaaa igår! hejhej!)

Anonymous said...

heh, "var är bollen?" Har du pluggat språk med rosetta stone? :o)

/Secreate Admirer

it's a lifestyle... said...

Haha.. Jo, det har jag faktiskt. Jag var valdigt duktig for typ ett ar sedan, da gjorde kanske sju delar av det forsta kapitlet.. Jag har alltsa inte kommit sa langt -men jag larde mig ordet for "boll"!