Wednesday, February 06, 2008

Jag är fri! men hoppas på vägledning från högre makt för att göra de rätta valen i mitt liv...

-Ska du va' hemma senast klockan nie??
-Ja...
-Å vem säger att du måst' va' hemma senast klockan nie??
-Eh, jag...
-Jaha.

I måndags var jag dödstrött efter dålig sömn och tung resa, men jag var tvungen att sitta uppe till halv tolv med studierna. Igår kom jag hem halv tio och var igen helt slutkörd. Idag var jag hemma redan vid nio, men inte hade jag några krafter till att gå ut i förrådet och rusta för det... Jag har några lådor som står här från då jag flyttade från landet, jag måste gå genom dessa lådor, helst innan jag åker igen. Men var ska jag hitta krafter och tid? Enligt mina vänners reaktion ikväll så är det tydligen inte helt normalt att vilja vara hemma klockan nio, speciellt utan någon större orsak. Även om jag har orsak. Men det är väl så konstigt att jag gått och ändrat synsätt och åsikter om saker och ting. Jag som alltid brukade vara ute till sist av oss alla... Nå, jag har väl bara blivit hjärntvättad.

Nej, jag har inte blivit hjärntvättad. Hjärntvättad blir man väl inte frivilligt heller? Jag har fått insikter, steg för steg inser jag hur mycket rätt religionen har. För ett år sedan kunde jag tycka att vissa av de åsikter jag har idag är snudd på fundamentalistiska, medan jag idag allt mer identifierar mig som muslim. När jag märker förändringen hos mig själv, hur ska då inte mina vänner och bekanta som inte träffar mig så ofta, hinna med i min utveckling? Nej, det är kanske självklart att de blir förvånade över att jag plötsligt bestämt en tid då jag skall vara hemma på kvällen, eller att jag plötsligt anser shari'a vara helt okej. Och det är lugnt att fråga varför jag tycker si och varför jag tycker så, men helst inte när jag är på väg att springa till en buss.. Och utgå helst inte heller från att det är min man som sagt åt mig när jag skall vara hemma, eller att det är min man som är ursprunget till mina nya åsikter..

Jag är en fri kvinna, jag tänker självständigt och jag gör själv mina val. Är det något ni funderar över, fråga! Men fråga när både du och jag har tid med att lyssna respektive förklara. En förklaring lämnad på hälften har stor risk att bli missförstådd och en missförstådd förklaring kan lätt vändas emot islam, i det vill inte jag vara delaktig.

Nu är klockan alldeles för mycket för mig. Jag måste sova! Det är en tuff dag som väntar imorn! Men ni kan gissa om jag längtar till belöningen som jag incha allah får börja njuta av på fredag kväll....

2 comments:

Anonymous said...

hejhej! nej, ingen antar att det är din man som säger åt dig att du måste vara hemma, dikterar ditt liv, man blev mest förvånad över att det kom så hastigt, mitt i maten. och jag vet att du började säga det en stund före, men jag iaf är van med spanskt, man säger till typ en halvtimme före, o sen händer ingenting, o ingenting, o ... och grejen är att det inte lät definitivt. jag antar att du menade definitivt, men det var inte så att man började fråga varför då, eller snarare så att ingen diskussion påbörjades just då, är ju normalt att sker sen när "ska gå på riktigt".

och klart du får gå när du vill! var som sagt mest att kom så hastigt, tidigt, och att vi alla träffades för en gngs skull, och mest kändes därför som att man kunde sitta lite längre..

och varför sa du inte att du var trött!!? som sagt; du gör helt som du vill, men jag tror "jag är dödstrött!" funkar bättre som argument (inte så att du egentligen behöver argument, som sagt, du gör som du vill, men så att vi vanliga dödliga fattar) än "man ska vara hemma på kvällarna". för då kommer just hela frågan (iaf för mig, för jag har jättesvårt för det ordet, som du vet); "vaddå ska?!"

så som du skriver ngnstans, du har förändrats mycket, och vi kan inte ha extrem koll, inte sett dig lika mkt, och vi har ingen extrem koll på "hur man ska vara". så inte undra på att vi undrar. du måste ju som sagt komma ihåg det också; att precis som vi ska ha, försöker ha tolerans, fatta, för dig, måste du försöka ha det för oss.

men bra att albatrossflaxningen funmkade iaf! :) såg framför mig det hela resten av kvällen sen; ch som springer o flaxar som en albatross så att förbifarande bussar ska märka henne! :)

it's a lifestyle... said...

Jao, jag tänkte säga tidigare, efter att vi fick veta att K var försenad, något om att jag skulle hem med den där bussen, men sedan tänkte jag att då kanske jag stressar er med maten osv, så jag sade ingenting.

Det där med att ingenting händer trots att man säger att man ska gå, så har jag hållit på i alldeles för många år redan. Jag är ganska trött på mig själv för att aldrig få saker gjorda och jag har lovat mig själv att jag ska börja hålla tiderna. Vi får se hur det går...

Jag var faktiskt inte trött just då, klockan var ju knappt åtta, men jag kände tröttheten när jag kom hem och slappnade av. Slutligen är ändå man ska va' hemma på kvällarna den största orsaken till att jag ville vara hemma kl nio. Förutom alla värdsliga dåligheter som förekommer kvälls- och nattetid, så är det även den tiden på dygnet som jinnerna är som mest aktiva.

Skulle jag få skjuts hem till dörren, då kunde jag stanna ute lite längre, men inte när jag måste stå ute vid en ödslig landsväg och vänta på en buss som jag inte vet om den kommer att stanna eller ej -jag hade som sagt tre bussar att vänta på igårkväll.

Jag måste säga att det för en muslimsk kvinna finns många förväntningar på hur hon ska uppträda, liksom det finns förväntningar (även kallade normer) i alla samhällen och samhällsgrupper för hur man ska uppträda. För mig är det viktigt att ha kunskap i vilka regler som kommer från Gud, och vilka regler som mest är kulturella normer. Reglerna från Gud, de varken kan jag inte eller vill jag inte strunta i, men de övriga reglerna tänjer jag gärna på.

Jag skulle komma med någon helt bra och viktig point, men jag blev avbruten, ett samtal från det förflutna. Vi få se om jag kommer på det senare.. Nu väntar religionsantropologi igen!