Thursday, February 28, 2008

Shari’a och dödsstraff –hett ämne

Strax innan jag lämnade fast internetuppkoppling från sängkanten så startades en het debatt om dödsstraff och dess legitimitet. Tyvärr tror jag inte att jag tar diskussionen lika allvarlig som många andra, därför har jag inte heller prioriterat att producera svar-på-tal då jag under tre veckor jagat internetuppkoppling och stressat med uppsatser och inlämningar.

Det tog mig lång tid att acceptera delar av shari’a och däri dödsstraffet, bara fram tills nyligen visste jag inte hur jag skulle ställa mig till det, men jag har äntligen insett att det nu är en sak som Gud vet bättre än oss människor, och jag litar på Gud. Tyvärr är detta ett argument som inte alltid godtas av icke-troende eller av troende som inte fruktar Gud.

Det stämmer helt bra att delar av Koranen bör läsas och tillämpas enligt en tolkning, frågan är vilken tolkning som är den rätta? Eller vilken del bör tolkas? Just dödsstraffet anser jag vara väldigt tydligt uttalat, men inte hur straffet skall utföras. Eventuellt är det också ett dödsstraff att sitta inspärrad fram till döden, då om någongång lär man ju ha tid på sig att ångra sina synder och vända sig till Gud. Det är ändå det livet går ut på, att vända sig till Gud och visa Gud sin underkastelse.

Bara för att jag nu äntligen accepterat shari’a så betyder det inte att jag springer ut på gatan och skanderar död åt otrogna och tjyvar. Jag är fortfarande emot USA:s hållning till dödsstraff, ett område som alldeles för många är alldeles för tysta om... För att inte tala om Guantanamo... Här har vi exempel på människor som leker gudar!! Jag är emot handlingen att utnyttja möjligheten till dödsstraff, men skall inte straff verka som en förebyggande åtgärd mot lagbrott? För att straff skall verka i avskräckande syfte, så måste även straffen vara kraftiga. Nu kanske ni tänker ”visst, avskräckande straff, men dödsstraff är väl att ta i.. Även brottslingar måste få en andra chans.” Jo, brottslingar borde få en andra chans, men får de en andra chans idag i länder där dödsstraff inte existerar, så som Sverige eller Finland? Hur många brottslingar är det inte som försöker dölja tidigare domar då de går till en anställningsintervju? Varför måste man med vissa ansökningar bifoga utdrag från straffregistret? Skulle det finnas någon dom på pappret, bortser man från den då? Nej, brottslingar får inga andra chanser ens i en värld där dödsstraff inte existerar.

Anonymous skrev något i en kommentar om att Bibeln och kristendomen skulle vara mera kärleksfull och förlåtande än Koranen och islam. Hade jag haft mat i munnen hade jag satt den i halsen... Det här blir ett långt inlägg och kristendomen vs islam hör egentligen till ett annat område. Angående böneriktningen har jag redan nämnt här att profeten Daniel bad i riktningen mot Jerusalem [Bibeln, Daniel 6:10], vilket även profeten Muhammed (saw) gjorde fram till att Gud berättade för honom i en uppenbarelse att vända sig mot Mecka. Incha allah återkommer jag till dessa ämnen en annan dag, men just nu måste jag plugga på Algebra B-tentan som kommer springande emot mig. Jag avslutar med två citat som jag hoppas att på ett bra sätt beskriver islams inställning till andra religioner...

If somebody is not going to be a Muslim, at least be a Christian
[Sheikh Yusuf Estes i ett föredrag på Nya Zeeland om meningen med livet]

ﻟﮑﻢ ﺩﯦﻨﮑﻢ ﻭ ﻞﻲ ﺩﯦﻦ
Ni har er tro – och jag har min tro

[Koranen, 109:6]

4 comments:

Anonymous said...

Måste ännu bidra med ett annat fint koranställe som berör hur man ska bemöta andra religioner...

"Och ge er inte in i diskussioner med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt - utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse - och säg: "Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er, och vår Gud och er Gud är en och samme Gud och vi underkastar oss hans vilja."

Koranen 29:46

Anonymous said...

Skrev en annan lång och fin kommentar som försvann, din blogg tycker inte om mej syster...

Anyhow, barak Allahu fiki för att du sprider kunskap om islam! Jag håller med dej till fullo! Dessutom vill jag tillägga att dödstraff och dylikt inom sharian bara ska tillämpas i ett islamiskt samhälle. Och idag existerar inget land som skulle vara islamiskt! Ett islamiskt samhälle är rättvist och jämlikt till hundra procent och det finns ingen som behöver stjäla utav hunger eller ta lagen i egna händer och använda sig av våld för rättvisa skipas ändå. Om man trots detta väljer att begå brott så ska man straffas. I en icke-islamisk värld är vi dock omringade och influerade av jahiliyyah (okunskap) och det är inte rimligt att yrka på dessa straff för alla som begår brott för människorna vet inte vad de gör.

Anonymous said...

Då tänker vi på så sätt ganska lika... ang. religion i alla fall. Och, så allvaligt var det inte. Jag tycker inte om USA:s dödsstraff, och i synnerhet deras tro att dem kan bestämma över hela världen. Det är svårt för en brottsling vidare i livet, men jag vill inte döda honom.

it's a lifestyle... said...

Syster, jag väntar på att du ska skriva Korancitatet på arabiska också... :-D BarakAllahu fiki för dina kloka ord!! I övrigt, jag tänkte på dig idag.. Må Gud belöna dig med massor av ajer för all din strävan!

anonymous, jag vill inte heller döda någon. Det är som Zahra påpekade, att shari'a bör tillämpas i ett muslimskt samhälle...