Monday, July 21, 2008

Hahaha...

Jag gör ett försök till att skriva ett mail på franska igen (det går inte alltför bra, nej) och jag behövde få veta mera om hur reflexiva verb fungerar på det här språket. Jag googlar och kommer in på något forum (där folk i allmänhet verkar vara grymt hånfulla mot varandra) och en person har som signatur...

El término técnico para «no poder recordar la palabra que buscas» es, eh…

Inte franska, jag vet, men jag skrattade gott! Ni kanske börjar förstå graden av hur hjärndöd jag är...

PS: I övrigt, är det någon som förstått hur USA kunnat göra en sådan kovändning angående sin inställning till Iran?? Från att i stort sett vara beredd på anfall vilken dag som helst har de nu övergått till värsta diplomatiska drövleriet.. Det absolut värsta av allt är att ingen media överhuvudtaget (vad jag sett eller hört på flera språk) verkar tycka att det är det minsta anmärkningsvärt. Det ligger inte bara en hund eller två hundar begravna någonstans... En privatperson hade en fundering kring strategin, en fundering som för mig hittills är ganska logisk. Efter den stora kritiken USA fick för Irak-kriget, kanske de nu försöker visa omvärlden att det inte går att förhandla på den diplomatiska vägen. Vi vet ju alla att Iran inte kommer att sluta med sin uran-anrikning (det hör ni ju på namnet, Iran-Uran, det hör ju ihop! hehehe.. jag=hjärndöd!) och det är något även USA har fattat, vilket gör att de försöker visa omvärlden att diplomati inte fungerar. Om ett tag (när militärtopparna avbrutit bygget med lyx-rum på deras militärflyg och betalat tillbaka pengarna, kanske) kan vi alltså vänta oss att USA meddelar att de kommer gå till anfall -eftersom diplomati visat sig att inte fungera. Vad tror ni? Har inte ni funderat över vad som kan ha hänt? En sådan vändning som gjorts är bara inte helt naturlig...

2 comments:

Zahra said...

Kort lektion i reflexiva verb på franska :

Böjs som vanliga verb, förutsatt att det är regelbundet och alltså beroende på om det slutar på -er, -ir eller -re. Men man sätter till en del mellan personen och själva verbet.

Exempel - se laver (tvätta sej)

je me lave
tu te laves
il/elle se lave
nous nous lavons
vous vous lavez
ils se lavent

Sen om dom ska böjas i passe composé så ska man använda etre och inte avoir och verbet böjs enligt subjektets genus och antal, exempel : il s'est lavé, elles se sont lavées.

Hoppas det hjälper inshallah. Jag tycker iaf att det är roligt att agera franskalärare när jag nu en gång har lyckats lära mej lite :-D Fast det kan ju vara helt uppåt väggarna förstås. :-)

Men du får gärna översätta dendär roligheten, mina spanskakunskaper är obefintliga :-(

Och på tal om Iran så skulle jag satsa mina pengar (om jag hållit på med sånt) på att Usa INTE anfaller Iran, tror inte som har råd helt enkelt. Och 70 miljoner patriotiska iranier är ett surare äpple att bita i än det redan splittrade Irak. Fast du har rätt i att det nog finns en (otrogen) hund begraven i hela röran :-)

Oj, fransk grammatik och världsfredsprognoser i samma kommentar, duktigt, duktigt. :-) Ska trycka in en kram till dej också -

KRAM!!

it's a lifestyle... said...

Mjo.. Jag lyckades lista ut att jag skulle säga nous nous sommes men sedan blev det fel på själva verbet, som tydligen skulle vara vus -enligt min alldeles egna privatlärare nr 2 (eller det kanske är han som borde vara nr 1, men jag kan ju inte sätta dig som nr 2.. hm.. okej, jag har en lösning! ni är båda min privatlärare nr 1.. :-P ). Men, tack tack tack!! Jag borde försöka memorera den där ramsan nu, så jag kommer ihåg nästa gång vilka pronomen och hjälpverb jag skall använda.. Det är min svaga sida när det kommer till att lära mig språk -att komma ihåg. Fast det gäller nog inte bara språk, kanske.

Spanska texten sade "den tekniska termen för att 'inte kunna komma ihåg ordet du söker' är, eh...". Det roliga med det är alltså att man säger "eh..." då man inte vet vad man skall säga. Liksom man säger "baa..." på franska, om man inte vet vad man skall säga, "um..." på engelska och "öh..." på svenska.

Vad gäller Iran så hoppas jag på att du har rätt! Med trupper både i Afganistan och Irak och dessutom med en vikande rekryteringsstatistik på hemmaplan, så är nog inte armén så stark. Dessutom är det som du säger, krig kostar pengar och Iran är ändå en stark nation.

Nä, nu ska jag laga klart maten! Jag önskar dig en trevlig kväll och fortsättning av veckan! Vi hörs, incha allah. Kramar