Sunday, July 20, 2008

Mmmmassor av mums i kylskåpet!

Idag har jag lagat en underbart god tortilla española. Det var evigheter sedan jag lagade en sådan senast, så jag var extra nöjd med hur bra den blev! Dessutom var creme fraiche-såsen som skulle ätas till avokadon perfekt kryddad. Salladen var enkel och lika god som vanligt. Risgrynsgröten blev precis lagom krämig. Ikväll tillreder jag incha allah crepes-degen som jag förberedde imorse, men med lite nutella och banan så kan man inte misslyckas med crepes.

Tråkigt bara att vår inbjudna lunchgäst aldrig dök upp...

Nå, vi fick ju "huset" städat imorse iallafall! :-)

***************************************************

När jag nu pratar om crepes förresten. Jag fick en gång en förfrågan om hur man lagar degen, så jag tänkte nu dela med mig av min kunskap. Mamma brukar laga "plättar" (som vi kallar det) på en liter mjölk, men för två personer blir det ganska mycket.

    5 dl mjölk
    2 ägg
    1½ kaffekopp vetemjöl
    ½ tsk salt
    ½ msk socker

Blanda ihop allting och låt degen gärna stå en stund innan ni börjar steka, det ger vetemjölet en chans att lösa upp sig och ni undviker klumpar i degen. Stek i smör och servera med socker eller sylt eller sirap eller bär eller glass eller nutella och banan (rekommenderas varmt) eller vad ni nu vill servera det med.

Det är lätt som en plätt!

2 comments:

Zahra said...

Jazak Allahu kheiran! Nu kanske jag ska våga mej på att steka plättar själv för första gången i mitt lilla liv :-)

it's a lifestyle... said...

Ja gör det du, syster! Tihi, mästerkock vad gäller exotiska rätter!! Men då det kommer till vår enkla husmanskost -pannkakan, då uppstår förvirring.. :-) Du är underbar!

Förlåt förresten att det tagit sådan tid...