Tuesday, November 03, 2009

finally!

SOA manifestet har skrivits! Det kan läsas här.

Efter lovord från alla håll och kanter så förklarades SOA dött i början av januari detta år av Anne Thomas Manes (blog twitter). Manes menade att behovet av webbtjänster, som SOA bygger på, var stort. Däremot så hade SOA som begrepp fått en negativ klang efter många företags stora investeringar men inte lika stora vinster. Många företag hade gått på betan att koncentrera sig mera på tekniken än samspelet mellan it och affärsverksamheten, vilket SOA egentligen handlar om. För att förtydliga vad SOA handlar om, har nu ett gäng kunniga typer komponerat ihop SOA manifestet. Välbehövligt! För även jag tror att SOA, om det används rätt, har stor potential.

Nu en fråga till mina kunniga läsare. Kom agile manifestet till efter liknande stormar som SOA manifestet? Eller var det så som jag uppfattat det, att några eldsjälar pysslade med agile programmering redan innan men sedan när manifestet författats så steg utvecklingsmetoden i popularitet något enormt? Tack! :-)

2 comments:

Zahra said...

Alltså jag kan inte komma över hur lite jag förstår av dethär inlägget :D

Saknar dej syster, ska svara på ditt mejl imorgon inshallah.

Kramar!!!

it's a lifestyle... said...

Sorry, jag skall hoppa över grekiskan och bara skriva på svenska alternativt franska i fortsättningen. Lovar! :-) Det positiva med att du inte förstår är att det faktiskt finns något som jag kan men inte du.. Mitt självförtroende hoppade just tio steg upp på stegen. :-D