Monday, November 30, 2009

Ett försenat Eid Mubarak Said till er alla, kära läsare!

Mitt liv som hemmafru börjar ta form! Efter att jag skjutsat maken på jobb åkte jag till Marjane (en stormarknad) för att göra veckans inköp. Vi har Acima nära oss, en mindre kedja med mindre butiker och således mindre utbud, men där hittade jag varken grädde eller florsocker så jag var tvungen att åka till Marjane för att kunna bjuda svärfamiljen på lite nordiskt smått&gott. Efter en tid framför datorn så måste jag nu ta itu med dagens städning och bakning. Med tio kilo nyinhandlat mjöl så skall jag väl kunna hitta på något.

Jag undrar när jag skall hinna få mitt bokreferat klart och min cv skriven... Utan att skämta, efter tre dagar är huset lika skitigt som om jag aldrig städat (fredagen tillägnades åt en stor eid-städning). Och vi har ju några fönster och dörrar och hyllor och balkonger och framförallt golv att städa... Jag hinner liksom inte bli klar med en sak så måste jag städa något annat. Det är inte precis som hemma där man inte behöver dammtorka mera än två-tre gånger om året och skura golvet max en gång i veckan. Och jag som avskyr att städa! Snälla, ge oss vår 16 m^2 tillbaka...... :-S Eller ge mig ett jobb så vi kan anställa en kvinna att sköta städningen... :-/

4 comments:

Fatiha said...

Nackdelen med att bo i marocko. Städningen tar aldrig slut. Blir lika dammigt efter 5 min ialla fall.

Roligt att du bor i marocko.
i vilken stad?
Hur länge har du bott där?

it's a lifestyle... said...

Salaam!
Välkommen till min blogg!

Jag bor i Rabat, eller skall vi vara noggranna så är det Temara och inte Rabat.. :-) Jag har precis flyttat hit, jag anlände för tre veckor sedan. Så egentligen har jag inte flyttat ännu heller, jag är fortfarande här på turistvisumet.. :-)

Umayma said...

Salam Alaykom... Åh vad spännande... Själv drömmer jag om att vi flyttar till Libyen och bor där med makens familj :) Insha Allah blir det snart, för Sverige har jag tröttnat på ;)

it's a lifestyle... said...

Incha allah, syster Umayma. Livet i Nordarika skiljer sig väldigt mycket från livet i Skandinavien, men är man bara förberedd på att anpassa sina vanor så är det ljuvligt att bo här och framförallt är det ljuvligt att få höra adhan vid varje bönestund. Jag vet inte hur det är i Libyen, men åtminstone här i Marocko känner man sig också hjärtligt välkommen! Det är inte som i Europa precis...