Friday, November 20, 2009

kompost på balkongen?

Ursäkta mig om jag blir lite rörig idag. Jag har suttit i en bil under största delen av dagen och kört över 100 km, från Casa till Rabat och runt runt runt... Det tar lite på energin!

Det finns otroligt mycket gott med det här landet, men det finns också massor av mindre gott som man kunde förbättra. Jag är ju lite av en idealist som gärna vill tro att det finns hopp om förbättring, i synnerhet vad gäller korruption, censur, jämlikhet och fattigdom. Samtidigt som jag vill arbeta för en förändring så känner jag också att jag inte vill komma med några kolonialisttankar om hur-bra-vi-är-och-ni-ska-göra-som-oss, men det finns ett område som jag verkligen tycker att de flesta länder runt om i världen kan lära av oss nordeuropéer. Det är sopsortering.

Finns det något dåligt med att sopsortera? Samtidigt som ALLA i hela världen vinner på att sopsortera, eller hur?

Jag har gått från att sortera i tre kärl i Paris (glas + papper, plast, metall + övrigt) till att nu slänga alla möjliga sopor i samma gröna container på gården utanför (gården och gården.. det ser mera ut som en byggarbetsplats, men det är inte ämnet för idag). Annat var det under mitt halvår "där hemma" då jag frågande stod och tittade på alla tusen containrar, stora som lastbilsflak, och försökte lista ut vilken typ av papper jag hade i handen och i vilken container pappret skulle i. Halvåret har satt sina spår. Jag kan fortfarande inte slänga tomma mjölktetror utan att först skölja ur dem och sedan får de stå en dag bredvid soppåsen, som om jag skulle sortera dem i en annan låda.

EDIT: Asch, glömde ju att jag skulle länka till denna artikel som hävdar att H1N1 vaccinet är potentiellt dödligt.

2 comments:

Maryam said...

Alltså jag kan ju inte annat än att hålla med dig till fullo. Jag kommer fortfarande ihåg min stora chock (som höll i sig i flera dager) efter mitt första besök i Marocko. Vi skulle hälsa på någon släktings gård lite utanför Oujda och efter hela vägen var det sopor och plastpåsar och jag vet inte vad. Visst har jag varit på soptippen hemma i "byn" men här fanns det liksom inga begränsningar och folk som bodde mitt i allt och djur som gick och betade och jag vet ju tyvärr att det inte är det enda land i världen där det är så. Jag kommer också ihåg hur chokad jag blev när jag såg hur indonesierna slängde ut sina sopor i en flod som flöt förbi... som om de trodde att de bara skulle försvinna om de kastade ut dem i vattnet.
Ja, "vi" är inte bäst på något sätt, men det finns ju såklart saker som vi gör bra också här i "Västvärlden".
Ha det så gott kära syster!
Fred

it's a lifestyle... said...

Huja! Jag vet inte vem jag tycker mest synd om, djuren som betar på sophögarna eller människorna som äter djuren... :-S

Du har så rätt, kära syster, vi är också bra på flera saker! Det jag först och främst kommer att tänka på är effektivitet och funktionalitet, säkerhetstänkande och naturligtvis miljön, som vi redan pratat om.

Tekniken är vårt områden, medan det sociala är marockanernas område. De är väldigt duktiga på business, entreprenörskap och att nätverka. Marockanerna är också väldigt praktiska av sig, i det att dem alltid på något vis lyckas lösa de praktiska problem som uppstår.

Just nu önskar jag att jag hade lite mera marockanskt entreprenörsblod i mig, så att jag kunde exportera lite av den svenska funktionaliteten och effektiviteten som jag har med mig hemifrån...