Tuesday, November 17, 2009

hantverkares verk

Puh! Jag har tvättat garderobshyllor så att skuldran värker! Nu gäller det bara att få kläderna vädrade innan allt kommer in i garderoben. Dem doftar inte så gott efter tre månader i plastkassar...

Den närmaste erfarenheten av marockanska hantverkare som jag hade innan jag flyttade hit kommer från en bok som jag fick av en väninna. Jag var förberedd på det värsta, med andra ord. Lördag eftermiddag/kväll gick min man och letade efter en hantverkare i området, så småningom kom han hem igen med en karl i släptåg. Jag hörde hur de mätte och diskuterade siffror innan karln gick igen. Igår eftermiddag, femton minuter innan utsatt tid, kommer två karlar och monterar garderobshyllor. Spishylla kommer incha allah på torsdag och köksskåp på lördag. Ingenting är som i boken hittills, al-hamdoulillah!

För att ännu prisa detta service-minded country. Ni anar inte hur mycket jag njuter av att hemkörning OCH ihopmontering ingår i priset för varan. Nu går det liksom inte att snåla in och tvingas släpa själv, för att sedan försöka bygga ihop något med halvtaskiga verktyg. Det är något att bita i det, Ikea.

Tyvärr ingår inte hängning av tvätt vid köp av tvättmaskin eller golvtorkning vid köp av golvtrasa. I gotta go!

No comments: