Saturday, February 18, 2006

Wonderful World!

Jag undrar om det var ett medvetet drag från SVT, eller om det bara speglar sanningen om dagens värld. Gårdagens 21-nyheter innehöll ett reportage från Öst-Afrika och den utbredda torkan i främst Sudan, Somalia, Kenya och Etiopien -den värsta på 40 år. Bilderna visade uttorkade och undernärda spädbarn, rösterna berättade om strider om det fåtalet brunnar som finns. Inslaget tog även upp människosmugglingen, personer som betalat stora summor för att bli transporterade till 'där det är bättre' men istället blir mördade, dumpade i havet eller på annat sätt fråntagna sina liv. Efter dessa nyheter gav man över till A-Ekonomi, som första punkt tog man upp de ökade bonusarna till företagsledare...

Jag blir inte bara ledsen och känner mig hjälplös inför problemen i östra Afrika, jag känner även ilska mot flertalet av västvärldens invånares girighet. Jag ägnar också en liten tanke till miljön då jag läser om tiotusental flyktingar i västra Afrika som blivit hemlösa pga stora skyfall.. Samt de upp mot 1500 personer som befaras ha dött på Filippinerna pga jordskred som orsakats av vattenfall och omfattande samt på kort sikt vinstgivande, skogsavverkning.

Men ibland får man skratta också, som när Frankrike skickar hundratals franska soldater och brandmän till Réunion (utanför Madagaskar i Indiska Oceanen) för att bekämpa mygg. Kanske Svenska Försvarsmakten skulle fundera på att utöka regementet i Boden för att bekämpa myggen i norra Sverige?

No comments: