Tuesday, March 03, 2009

dag^c^c^c årets insikt

Jag har idag bevisat för mig själv att jag kan tänka även när jag inte skalar mandariner (här har jag suttit alldeles för länge och letat efter blogginlägg där jag konstaterat att jag tänker mycket bättre när jag skalar och äter mandariner eller duschar, istället hittade jag de här intressanta funderingarna, al-hamdoulillah så är jag säker på att jag gjorde rätt val till slut). Jo, min insikt idag.. så där efter 23 års erfarenhet av ämnet.. liksom i språk så lär jag mig matematik bäst genom att först använda matematiken och räkna räkna räkna och först därefter förstår jag teorin bakom. I språk kan jag sitta och rabbla glosor och grammatik utan att lära mig ett jota, men tar jag en text och jobbar med den och skapar mina egna meningar så förstår jag sedan både grammatik och ord utan större uppoffring. Liksom med grammatikregler så sitter jag oftast på matematiktimmarna som en kokosnöt och fattar noll om figurerna som föreläsaren ritar på tavlan... Tyvärr så är det ju alldeles för sällan som läraren inleder med räkneexempel innan h@n går över till teorin. Nu måste jag fortsätta studera...

No comments: