Monday, March 09, 2009

snälla snälla

Det ÄR något speciellt med islam. Nu vet ju jag det, al-hamdoulillah, och mina bröder och systrar vet det också, al-hamdoulillah. Men inser resten av världen det? Jag menar.. Det är ju bevisat att det är något speciellt med islam. Nämn tio artiklar där man inte tar upp något islam-relaterat.. Är det då inte något speciellt med islam? (Jaja, jag vet att det går att hitta tio artiklar som inte nämner islam, så ni behöver inte göra er lustiga och länka till sådana.. Men det ÄR otroligt hur skribenter kan länka till islam på ett och annat vis.. Jag har själv förvånats många gånger och inte riktigt förstått länken..)

När jag loggade ut från mitt hotmail-konto så såg jag rubriken Blåsta av Borat. Minns ni den där lilla byn som Borat kom ifrån? Byn i verkligheten är inte i Kazakstan utan i Rumänien. Artikeln handlar om hur synd det är om byborna som i filmen skildras som "våldtäktsmän och abortörer" och om en dokumentärfilm som skapats kring ämnet. Hur får man in islam i detta? Byborna i filmen var väl judar och på riktigt är de romer.. Men eftersom islam nu är så speciellt så går det! Läs bara...

TT Spektra: Som holländsk filmare - hur tycker du att klimatet för dokumentärfilm förändrats sedan filmaren Theo van Gogh mördades av en islamist år 2004?

Men det värsta är nog att filmaren har mage att svara..

[...] nu skulle jag vara rädd om jag tog upp problem med islam.

Läser ni??

Varför skulle hon behöva skildra problem med islam?? Det är där alldeles för många gör fel.. Inte går jag omkring och säger att hinduismen är alldeles knasig, även om jag tycker det. Jag förstår inte alls hur man kan tro att det finns så många gudar... Men inte tusan planerar jag att ta upp det problemet i någon dum film! Hinduerna får tro vad tusan de vill, så länge de inte hindrar mig och mina bröder och systrar från att tro på sanningen! Och skulle jag säga något om judendomen så vore jag ju anti-semit. Men det är jag väl ändå, bara för att jag är anti-sionist. Sionisterna själva har lite problem med att särskilja begrepp.. Anyway, tillbaka till ämnet. Är det någon som skall ta upp "problem med islam" (som jag självklart hävdar att det inte finns) så är det muslimerna själva (som är rätt duktiga på att fela)!

Jag lyssnade igår på en kille som bl.a. pratade om vikten av att tänka själv! (Det var alltså en islamsk föreläsning.) Han berättade om ett test som utförts med tio apor och en klase bananer..... Kontentan var att man skall ifrågasätta varför man gör vissa saker och inte bara göra det för att ens föräldrar har gjort det. Något många muslimer (och kristna!) borde ta till sig... Host host hedersmord host...

No comments: