Saturday, September 05, 2009

ChukralAfuw - Tack, Förlåtaren Av Synder

Idag fick jag gå på spindeljakt. Det var inte så kul inatt när jag skulle ut på toaletten och kände att ett megaspindelnät trillade ner rakt över mig när jag skulle öppna dörren...

Ibland har jag fått frågan om hur Allah ser på mitt liv innan jag blev muslim, om jag är "full av synd" för allt jag gjorde i mitt tidigare liv. Så är det förstås inte, när man uttalar shahadan, trosbekännelsen, och kommer tillbaka till människans naturliga religion så försvinner också de tidigare synderna som tynger ner axlarna. Al-hamdoulillah, Allah är förlåtande.

Många gånger har jag hört om muslimer som lever ett inte så muslimskt liv. Flera av dessa muslimer har ändå en önskan att hitta tillbaka upp på den raka vägen. Tyvärr hindrar de ofta sig själva med tankar som jag gör så mycket orätt eller jag har gjort så mycket orätt mot Allah. Det är då de borde komma ihåg att Allah är förlåtande.

De som tror och lever rättskaffens skall inte göra sig förebråelser för vad de [förut] har ätit och druckit, om de fruktar Gud och [håller fast vid] tron och lever ett rättskaffens liv; låt det sägas än en gång: [de har ingenting att förebrå sig om de] fruktar Gud och [håller fast vid] tron - ja, ännu en gång: [de skall] frukta Gud och [sträva efter att] göra det goda och det rätta. Gud älskar dem som gör det goda och det rätta. [Koranen 5:93]

2 comments:

Maryam said...

Machallah! Ja, Allah ar verkligen Den Forlatande. Det ar sa fint sa man far ju tarar i ogonen, tank att Han alskar att forlata - att det ar Han som ar DEN FORLATANDE. Tank sa mycket vi manniskor anda gor, avsaknad av respekt mot Var Herre som gett oss Allt!
Det finns en hadith som jag tycker ar sa vacker dar profeten Muhammed (Allas nad och valsignelser vara med honom) fragar sina foljeslagare om de tror att en man som har en a vid sitt hus och badar sig fem ganger varje dag om han ar smutsig. I och med vara boner fem ganger varje dag sa renar vi oss ocksa. Ja, ungefar :) du forstar ju aven fast jag ar dalig pa att forklara, hoppas jag.
Det ar roligt att du uppdaterar ofta nu :).
Jag sander en massa karlek till dig
Asalam aleikoum

it's a lifestyle... said...

Wa aleikoum salam. BarakAllahu fiki, syster. Den hadithen hade jag inte hört om tidigare. Det är alltid kul att lära sig något nytt! :-)
Kärlek kommer från mig och skärgården till dig och barnen i Paris!