Sunday, September 06, 2009

Heder -på gott och ont

Jag börjar tappa bort dagarna nu. Har inte jobbat sedan torsdag (har gått ner på halvtid, jobbar typ måndag, tisdag och torsdag och kanske lite till om jag vill ha mera timmar och har jobb) men har ändå inte fått så mycket gjort på studiefronten eller här "hemma". Förkylningen blev värre och jag tror att jag i helgen har haft feber (har ingen febertermometer). Igår låg jag nerbäddad nästan hela dagen och insåg att jag nog borde dricka lite, så jag bröt fastan. På kvällen kände jag mig bättre och tänkte att jag ju kan fasta idag, vilket jag gjort, men jag vet inte om jag kanske fortfarande har feber och inte borde fastat.. Nu är det ju bara en halvtimme kvar, så det är liksom inte värt att ändra på någonting.. Jag har iallafall mestadels legat i sängen och läst under dagen.

Återigen kan man läsa om Fadime och Pela i tidningsrubrikerna. En ny bok har kommit ut, där mördarna intervjuas. Som det nämns i artikeln, så tror jag det är viktigt att mördarnas röster kommer fram i studiesyfte. I Europa har man inte ännu förstått vad hedersmord är för något. Många vill ju gärna förknippa det med islam. Trots det faktum att även kristna begår hedersmord, och trots det faktum att Allah säger i Koranen:

De som utan att förstå [det oerhörda i denna handling], i sin dårskap dödar sina barn har förlorat allt! [...] De saknar helt vägledning och har gått vilse. [Koranen 6:140]

No comments: