Wednesday, August 09, 2006

Blir man någonsin för gammal?

Skrivet 2006-08-04 15:45: I skrivande stund sitter jag i solen och njuter med en Classic med hjortronsmak. Jag kan meddela att I:s pappa, T, sin vana trogen har tagit 15:30-båten till Hummelvik.

Jag besökte min morfar idag, han sitter i rullstol och väntar på en höftledsoperation. När vi samtalar om den kommande operationen och andra krämpor konstaterar han kallt att han är för gammal. Med sina nyss fyllda 82 anser jag (åtminstone så hoppas jag) att han fortfarande har flera år kvar tillsammans med sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.

Tillbaka på vår älskade ö cyklade jag ner till båthuset för att fota ett fönster ur en ny vinkel (!). Vid båthuset möter jag en kusin och en pyssling (eller är det syssling? Äh, Macke T. iaf..) som står och knyter fast den ena båten som de just kommit tillbaka med för att sedan ta den andra båten till Torsholma (den tredje står här hemma på backen). Killarna ska iväg och se T:holma-gänget åka wakeboard. Coolt! tänker jag direkt för att i nästa stund komma på att killgänget nog hellre åker wakeboard utan deras 10 år äldre f.d. simlärare med sig.

I veckan pratade jag med min bror i hopp om att han kunde hämta papper till studiestödsansökan. Men, du är ju 26 år!! får jag höra honom säga i andra ändan av luren. En annan som också har åsikter om mina studier är min morfars bror. Han frågar varje gång vi pratar om hur det går med studierna och om jag börjar bli klar, men till skillnad från min bror så anser han att det är bättre att jag studerar och att det tar tid än att jag inte studerar alls. När han fick höra om mina drömplaner, att arbeta med IT och utvecklingsländer, hörde jag hur han sken upp och sade att det låter som en väldigt bra idé! I nästa andetag undrade han om jag siktade in mig på något speciellt land, jag förklarade att det främst var Afrika som fångade mitt intresse, men att jag inte än hade någon inriktning. Jag fick ett långt föredrag om internationell politik, Latinamerikas (var han bott under längre perioder) problem och USA:s och Rysslands intressen i Mellanöstern (information han fått av en tidigare diplomat som hållit till i de trakterna). Min morfars bror konstaterade att det var ett svårt område som jag ville ge mig in på, men att det var väldigt intressant. Det väger tungt att ha hans förtroende!

1 comment:

Bonden Paavo said...

vad coolt! såna morfars brorsor vill jag också ha!