Wednesday, August 16, 2006

A P U A ! ! !

Beslutsångest -igen! Efter att ha bestämt mig för att läsa Socialantropologi istället för Arabiska, måste jag nu bestämma mig för att satsa på Utvecklingsstudier eller Socialantropologi. Jag är visserligen endast första reserv i gruppen högskoleprov -med tre antagna, och femte reserv i gruppen högskolepoäng -med trettiotre antagna, så troligen kommer jag inte ens in på utbildningen.

Jag måste bestämma mig för om jag ska gå på uppropet eller inte, som jag antar att jag blir kallad till, eftersom jag måste registrera mig för kursen i Katalanska om jag bestämmer mig för att studera vid UU. Jag måste också registrera mig till kursen i Socialantropologi ifall jag nu inte kommer in på Utvecklingsstudier och kolla hur det blir med kursen Introduction to ICT som skulle börja i september/oktober. Och naturligtvis måste jag registrera mig i Åbo -som ny student inom ett nytt studiesystem, Bolognaprocessen.

Bolognaprocessen i Åbo kan ställa till problem för mig, det finns en övre gräns för hur länge studierna får ta och det finns också en lägre gräns för vad man måste klara av per år för att få gå vidare till nästa år (den dummaste gräns jag någonsin hört talas om -de tillämpar den redan i Holland). Vad som mera kan ställa till problem för mig är SJ, det kostar nämligen 448 sek för tio resor mellan Stockholm och Uppsala, eller runt 1200 sek för ett månadskort på samma sträcka. Till det kommer 600 sek för SL:s månadskort. Det värsta är att jag behöver vara tre-fyra gånger per vecka i Uppsala, så eventuellt kanske jag borde fundera över att flytta dit i alla fall.

Jag funderar starkt på att strunta i Uppsala det här året och satsa på Socialantropologi och nästa termin eventuellt åka till Åbo för att göra de där språkkurserna -om jag inte kan lösa det på annat sätt. Irriterande att flytta härifrån när både Lisa och Leo kommer tillbaka...

Nu måste jag iväg och kopiera beskattningsintyget och skriva ut Ladok-utdraget för att kunna ansöka om studiestöd. Undrar bara när de har tänkt att skriva in resultatet från fem-poängaren som jag gjorde klart dagarna innan jag åkte till Marocko..

No comments: