Sunday, July 08, 2007

Aha.. jag ska alltså inte klicka i rutan för att skriva rubrik, utan med precision på den övre linjen...

Jag har en vän! Idag träffade jag granntjejen (som för övrigt berättade att H:s familj är den familj hon tycker bäst om på hela gatan). En underbar tjej, fylld av energi, livslust och framtidstro. Trots att hon inte satt sin fot på ett flygplan, går hon en utbildning för att i framtiden incha allah arbeta som flygvärdinna. Hon har endast en gång i sällskap med sin bror rest så långt som till en by i närheten av Agadir, i slutet av oktober reser hon incha allah ensam iväg för ett år till Arabemiraterna. Att gifta sig och bilda familj finns inte ännu planerat på ett tag för henne, hon vill satsa på jobbet. När hon väl gifter sig, så vill hon göra det av kärlek.

Det är en bild jag ser att många muslimska kvinnor har av sin framtid; Utbildning och karriär kommer först, efter några år kommer familjen. Att resa och lära känna det som finns utanför den välbekanta sfären är också högt prioriterat av många.

Utan några längre analyser av mitt inlägg så ska jag nog nu bädda sängen och krypa ner.. Om fyra timmar är det väckning igen.

No comments: