Friday, July 20, 2007

Smått & Gott -nyheter från mitt liv som hemmafru

Det är intressant det där med hur man klassificerar musik olika, speciellt har jag problem med kategorierna rock och pop där man ibland inte kan veta i vilket fack musiken skall placeras. Vi lyssnade igår på marockansk radio och de spelade någon mystisk vacker musik, sådan musik som jag gillar men som inte är elektronisk musik, min man förklarade att det är marockansk popmusik. Marockansk popmusik?? Letar du på fnac eller på vad-den-nu-heter-den-där-mega-stora-cd-butiken-som-gått-i-konkurs-i-centrala-stockholm, så skulle du snarare leta under kategorin world music, och jag skulle definitivt kallat musiken för etno snarare än pop... Ganska intressant ändå!

Nu ska jag kanske inte sitta och prata musikstilar här, jag har egentligen betydligt större nyheter att komma med... Efter att några skruvar fallit på plats och jag, som den sanna amatörshejk jag är, har analyserat olika fatwas som publicerats på nätet, så kunde äntligen H och jag ingå ett äktenskap inför Gud. För att ett äktenskap skall vara giltigt inom islam, så bör tre punkter uppfyllas;

  • båda parterna är överens om att de vill ingå äktenskap med varandra
  • överenskommelse gällande 'maher' -gåvan som brudgummen ger bruden
  • tillkännagivande/kungörelse av äktenskapet

Utan större förklaringar så konstaterar vi att två av punkterna varit klara och bestämda en längre tid, det enda som återstod var kungörelse av äktenskapet. H:s mamma ställde återigen upp för oss och tillagade en middag för några vänner till familjen, därefter räknades vi som 'husband and wife'. Äntligen fick jag somna inslingrad i min mans armar! Dagen efter kom H:s kompis H, för att hjälpa oss flytta till vårt nya hem. Vi packade bilen full och åkte iväg.

Jag börjar redan känna mig hemma här, gårdagen gick åt till städning av de köksutrymmen som vi kommer att använda. Idag tar jag en städpaus, imorgon väntar dusch och toalett på att skrubbas. Det är pinsamt att erkänna, men mina fingrar värker från gårdagens diskande, men jag skyller på att jag brände mig på varmvattnet i köket imorse...

Vi har fortfarande kvar att legalisera vårt äktenskap, enligt de marockanska och finska myndigheterna, för det så måste jag nog be magistraten på kobben att skriva ut ett nytt intyg -det gamla verkar ha försvunnit på posten (liksom intyget från svenska polisen -som jag betalade nästan 200 spänn för).

Kanske jag skulle göra någon nytta idag också, och inte bara sitta här och babbla?

3 comments:

Anonymous said...

inte göra nytta! pascha=bra! yep yep! och ooooh, låter FINT!!! :) vad bra att allt är bra!! men du, är det den här dagen ni ser som 'bröllopsdagen' då? eller sen den officiella?!! jag vill ju bara veta!! så besatäm er nu, o meddela sen! snarast.

och också; buhuhuuu, hittar verkligen inga kläder.. så verkar bli det där med att gå naken, pryd som jag är...

kram!

it's a lifestyle... said...

Tisdag 17 juli 2007.

Anonymous said...

coolt!! :) :) :D