Thursday, July 05, 2007

Dags för Dhuhr...

Intressant läsning för oss finländska feminister... @ Women's eNews.

Till en början förvånas jag lite över statistiken, att Finland skulle ha en så jämn könsfördelning på arbetsmarknaden kunde jag inte tro. Som artikeln sedan kommer till, så är det just attityden bland folket som måste förändras, det är även något jag känt av under mina korta perioder på fastlandet. Under mitt senaste halvår kunde jag inte läsa Husis en enda gång utan att chockas av något de skrev, och sättet de skrev det på.. Då handlade det i och för sig inte bara kvinnosynen utan även om synen på invandring och islam.

När jag nu ändå bloggar, så kan jag även kommentera artikeln jag läste på DN.se. (Nej, jag letar inte engångsläsare till min blogg! Jag måste bara få uttrycka min åsikt.. Något jag gärna tar det lugnt med efter att ha blivit kallad för missfoster av just en engångsläsare.)

Lade jag inte pannan i djupa veck och undrade hur det skulle gå för mitt framtida hemland, när rösterna blivit räknade efter valet? Efter bara två månader visar sig presidentens FRU ha utnyttjat en förmån som ingen egentligen kan förstå att hon skulle ha rätt till... Fyra år och tio månader still to go.... (Förtydligande för de som inte förstår mig: Jag menar inte att det är värsta grejen det som hänt, utan att det bara tog två månader för det att hända och upptäckas, det är tyvärr ännu mycket som hinner hända innan Sarkozy är klar med att leda landet.)

Senaste uppdateringen om festen.. För kvinnorna blir det incha allah på eftermiddagen, från lunch och fram till sex-tiden. Männen tar sedan över huset och samtalar vidare från sex-tiden till elva-tiden. Vi kommer att hålla till i en by som ligger ca 45 min från Rabat, det är därifrån som släkten kommer. Planen är att med bil ta oss mellan Rabat och Tiflet, detaljer återstår ännu att planera.

Jag fick förresten igår veta att vetemjölet H:s mamma använder för att baka allt bröd med, tillreder hon själv. Hon får vetekorn från en släkting på landet, hon sköljer dessa och lämnar de sedan att torka på taket. Efteråt för hon kornen till ett ställe här i närheten där man kan mala kornen till mjöl. Och jag som var imponerad av att hon orkar baka brödet själv...

Olivoljan har liknande ursprung, en släkting har köpt kvistar från olivträd, han plockar oliverna och pressar dem till olja och ger det sedan till H:s familj.

Tydligen har de inte heller rinnande vatten ute på landet, utan de hämtar vattnet från en brunn som de grävt. Tänk er en medeltidsbrunn med en hink som man sänker ner i ett rep... Alltså ingen pump man använder för att få upp vattnet från brunnen med... :-)

Fascinerande historier! Det är bara det stampade jordgolvet jag väntar på att få höra om nu! :-D Det är också intressanta historier i kontrast till de annars vardagliga strävandena till ekonomisk utveckling. Själv sitter jag och blir matad med mango-yoghurt av min blivande svägerska och hennes kompis -det är ett tungt liv jag lever här...

3 comments:

Anonymous said...

hahaha, medeltidsbrunn! :) är väl inget medeltida över en sån? vi har en sån på stugan, o jag känner nog fler som har en sån än pump.

kram!

(det är sådär jag vill leva, självhushållning. ska minsann fixa till mitt sundsprojekt så, så får ni bara se! jojomän! o med äkta 'medeltida' brunn också! :)

sedermera said...

jag (eller snarare min mamma som var i stan) köpte mig en klänning att ha på bröllopsfesten igår! den är LILA! vem trodde väl att den skulle få se mig i en lila klänning?! den är dessutom sedesamt ickeurringad och man ser närmast höggravid ut i den pga vidden men det bjuder jag på, kanske bara bra för att skrämma bort eventuella marockanska friare... festen börjar låta mer och mer intressant, på landet och allt, skoj!

sedermera said...

och angående självhushållning: mycket fint i teorin men själv är jag för lat. betalar gärna för att andra bakar mitt bröd och pressar min olivolja, gärna på ett så ekologiskt sätt som möjligt såklart...