Monday, July 09, 2007

Må Gud välsigna dessa kvinnor

Intressant läsning för oss muslimska feminister (och övriga)... @ Women's eNews.

Artikeln är skriven av Shahnaz Habib som (jag citerar från artikeln) is a Muslim woman who has not been circumcised, forced to wear a hijab or denied an education. She writes fiction, literary nonfiction, criticism and poetry, and lives in a state of flux, approximately located in Brooklyn, N.Y. Det är nog intressant det där med att man måste poängtera att hon inte är "könsstympad" (för att använda en av mina finlandssvenska vänners känd bloggares ord) eller tvingad att göra hijab.

Angående mäns deltagande eller inte... Vore det enligt sekulära regler, så skulle jag anse det vara helt kucku och mansförtryckande att inte låta männen delta. Nu handlar det om en religion som uppmuntrar till skilda umgängeskretsar mellan män och kvinnor, vilket också det (liksom det sekulära synsättet) har sina för och nackdelar (men mest fördelar ändå :-D ). Jag vet inte helt var jag ska ställa mig i den här frågan. Vad tänker ni? Skulle kanske mäns deltagande tillåtas, men att de ändå skulle ha någon slags egen avdelning? Jag tycker att det är viktigt att en organisation som denna står upp för alla muslimska kvinnor, vilket betyder att de som följer en strikt könsuppdelning inte ska behöva uteslutas från mötena.

No comments: