Monday, July 09, 2007

Angående islam -igen...

Jag är extremt bloggaktiv idag! :-) Jag började fundera på en sak, och när jag funderar på saker så kan jag ha svårt att släppa det..

Ibland får jag uppfattningen att folk inte tror det finns något mellanting mellan sekulärism och islamsk extremism.. Är det så? Alltså att det är vad folk tror? Det är ju liksom inte så i verkligheten, alltså att det inte skulle finnas något mellanting. Vad är era erfarenheter? Märks det att jag söker svenskspråkiga konversationer?? :-D

Idag besökte jag en ny moské igen, för maghreb-bönen. Det är så underbart när man kan hänga med i sunna-surorna i de två första raka!! :-) Det uppmuntrar till vidare studier.. Men jag är så otroligt långsam på att lära mig något utantill.. Har hållit på med sura 104 i evigheter nu, känns det som.

12 comments:

sedermera said...

hade tänkt säga nånting här, men vet inte riktigt vad... tror min hjärna har tagit semester. med islam är det väl som med det mesta, är man en någorlunda ickeidiot fattar man att det finns mellanting... sen vad som syns i (framförallt nyhets-)media är en annan sak, har man fått all sin kunskap om islam genom nyhetsflödet och vägrar tänka lite själv så fastnar man nog lätt i att tro att muslim = extremist/terrorist.

Anonymous said...

Som ateist är det lätt att dra alla över en kam, och konstatera att dom är galna som tror att någon yttre makt finns.

Men man får väl ändå vara realistisk och konstatera att religion uppenbarligen har sin plats i våran värld eftersom det är en sån viktig del av många människors liv (men inte mitt).

Sen att det finns folk som försöker tvinga på sina (i mina ögon absurda) religösa tankar på andra människor, gör mig bara arg på religion av alla slag.

/Secrete Admirer

it's a lifestyle... said...

malin, jag instämmer!

Secrete Admirer, för det första har Gud klart och tydligt i, sura 2 vers 256, framfört att "[t]vång skall inte förekomma i trosfrågor”. Sedan kan jag tyvärr inte påstå att detta efterföljs av alla muslimer och personer tillhörande andra religioner, men det är inget resten av världens muslimer kan stå för. Personligen tycker även jag att det är en absurditet att tvinga någon uttala trosbekännelsen, personen blir ju inte troende efter att ha uttalat några oförstående ord och i slutändan är det det som finns i hjärtat som räknas.

Jag respekterar dig och dina åsikter, men liksom en ateist lätt skulle kunna konstatera att en troende är galen, skulle jag kunna fråga mig, med alla tecken och bevis som vi har fått ta emot på att det finns en Skapare, om ateisten är döv, blind och dum... :-)

Det är helt enkelt olika sidor av samma mynt som vi ser, men i den här världen är det viktigaste att vi respekterar varandras åsikter!

it's a lifestyle... said...

Secrete Admirer, jag glömde tillägga några saker i min redan långa kommentar.. :-) Du pratade i och för sig inte om någon speciell religion, men jag ligger i ständig skotteld och känner mig därför manad till att försvara min religion med livet som insats (tihi, min humor är på topp så här dags på dygnet..)

Islam är ingen missionsreligion såsom kristendomen, av de personer jag mött på gatan och som envist vill tvinga på mig information om någon kryptisk sekt och ännu hellre vill se mig bli medlem hos den där sekten, så hör en ganska stor majoritet till någon kristen falang.

Tyvärr är det många som tar illa upp av att se en kvinna med sjal och ser det som att hon vill tvinga på dig sin religion (jo, jag har hört den kommentaren några gånger så det är inte bara påhitt), att kristna kvinnor har ett Jesus-kors djupt ner i urringningen (som upplyfts av en välbärgad push-up behå) är det ingen som reagerar över...

Vad jag försöker säga är att...jag bäddade sängen här emellan och glömde helt bort min superbraigt formulerade conclusion... Men, jag ville säkert få fram något om att islam är jättebra! :-)

Nu ska jag nog strunta i det där blogginlägget som jag tänkte skriva, för jag har glömt bort vad det skulle handla om också.. :-( Jag börjar bli allvarligt orolig för min hälsa!

Anonymous said...

Personligen drar jag inte alla över en kam, och jag säger inte vad som är rätt eller fel.

Jag tror inte att folk i allmänhet blandar sekulärism och extremister, jag tror att om man går runt och frågar folk på gatan så säger dom "vad betyder sekulärism?" ;)

Men...

Min enda kontakt med islam var ett studiebesök till en moske, där bland mycket annat guiden svarade på frågan vad han tyckte om israel. Hans svar var att det var en stat som måste förstöras. (ordagrant svarade han så, diskussionen avbröts kort efter eftersom personen som fråga endast var ute för att provocera på samma ämne..) och vi var där för att lära oss om religion, inte politik. ;)

Han sa mycket annat som var vettigt, och som jag inte kommer ihåg. Eftersom de extrema står ut så mycket mer än allt annat.

Men han bekräftade bara vad jag redan visste, oavsett religon är vi "bara" människor.

Tittar man till nyheterna (västerländska, får inte in mycket annat här) så ser man bara de dåliga sidorna av alla religioner/människor.

Och nästan allt handlar om att folk som utger sig för att representera en tro, utnyttjar den makt de får över andra till att gagna sig själva och sina idér. (Blir bara mer och mer bitter för varje gång jag hör en präst uttala sig om att vi ska tacka god för något, som vi egentligen borde tacka våra med människor för. Kärleken är blind)


Vet egentligen inte vad jag skulle komma fram till med allt detta, bara några tankar som studsade runt, tror jag sa emot mig själv lite oxo!

Själv är jag mer rädd för scientologer än extrema-"muslimer" :P

/Secrete Admirer

it's a lifestyle... said...

Igår när jag släckt ner datorn och krupit ner mellan lakanen började jag fundera på vad jag skrivit, och jag kom på att jag inte varit tillräckligt tydlig med att påstå att jag inte tror att alla kristna kvinnor går med djup urringning! De två unga praktiserande kristna personerna i min umgängeskrets visar snarare en motsatt bild av kristna.. Dessutom vill jag förtydliga att jag inte har något mera emot kristendomen än mot någon annan religion (förutom min egna), tvärtom så lägger jag kristendomen närmare hjärtat än någon annan religion (förutom min egna).

Tyvärr är det många som anser att Israel är en stat som bör förstöras, men det finns även många som anser att Palestina inte har någon rätt att existera... Det är många bland israelerna som anser att landet bör gå tillbaka till 1967-års gränser, förutom de ultraortodoxa som tyvärr har ett stort inflytande i den israeliska politiken. Sett från andra sidan, så länge Israel fortsätter förtrycket av Palestina så anser många araber att landet inte har någon rätt att existera. Skulle Israel däremot erkänna Palestina, behandla landet som en annan nation och ge palestinierna fullständiga rättigheter, så skulle även många araber acceptera Israel.

Jag håller med dig, Secrete Admirer, tyvärr är det lite för många som utnyttjar makt de fått genom religionens namn.. Det är tur att det som räknas är vad som kommer efter det här livet!

Tyvärr, den här gången måste jag nog hålla med prästerna.. Allt det goda kommer från Gud, så är det! :-)

Ja, scientologerna är en grupp bubblare.. Plötsligt dyker de upp en dag och tar över världen.. JIHAAAAD!! (Undrar om jag kan skriva sådana här skämt, eller om det kanske kan missuppfattas? Jag tror de flesta som känner mig, vet att jag nog inte skulle spränga mig själv i luften.. Dessutom, inom islam tror vi att den som tar självmord eller dödar oskyldiga inte kommer till himlen (en liten detalj som självmordsbombarna missat). Mitt jihad sträcker sig nog enbart till dessa bloggdiskussioner, och i vissa fall till diskussioner inom kompiskretsen...

Anonymous said...

vad är det för fel på urringat? och att mixa urringat o pushup med kors? jag menar man kan väl tro på gud ändå? inget säger väl att bara för att man är troende, så skär det sig att ha lågtskurna toppar o ett 'märke' på att man tror på ngt?

det handlar väl ändå om vad man känner o inte om vad man har på sig? jag tror inte själv, på ngt, men om jag nu skulle vilja råka känna mig kristen (då, eftersom exemplet gällde just det) till exempel, ska väl ingen komma o säga åt mig att oooh, fyyy, vad fel! hur täcks hon! hon visar minsann ingen respekt för gud, klädd så där, huu, synd o skam är det!, osv.

det är sånt jag har mest problem med med religioner, att även om många är öppna, o vettiga, så är det så mkt 'måsten', saker o ting måste/ska vara/göras på ett visst sätt, o är/görs det inte så, så är det 'fel'!

jajaa.

it's a lifestyle... said...

ulla-britt, bondmora, det är inte urringat och push-up som är fel, det är kombinationen av detta och en religiös symbol. Enligt min personliga åsikt, anser jag det vara opassande att använda en symbol för Gud för att dra till sig åtrående blickar.

Anonymous said...

jamen man har väl det inte på för at dra till sig blickar?! korset, osv alltså. utan för att man känner för det, känner för gud, osv. det är så jag tänker iaf. mode är ju ngt helt annat, vare sig det gäller kors, sönderrivna kläder eller anarkist-an.

it's a lifestyle... said...

Njao, men är korset till för att visa sin religionstillhörighet, så borde man väl kunna hålla det ovanför brösten, och inte låta det hänga djupt ner i urringningen? Jag skulle inte kunna klaga om det hade varit en annan symbol som låg mellan brösten, men när det är ett kors så känns det olustigt. Gör det för mig åtminstone. Jag undrar vad mina kristna vänner anser om saken...

Anonymous said...

men närmare gud till mig, liksom. jag kan tänka mig att det känns bara närmre, riktigare och tryggare att ha det så nära en själv man kan, jag menar hjärtat, blod, hud, inbäddat av en själv. igen, som jag tänker. o man kan ju inte veta hur de tänker, de som har det. eller ens om de tänker. men nu slutar vi den här konversationen! :)

Anonymous said...

oj då, glömde, jag tänker alltså att det inte så mkt är för att 'visa sin trostillhörighet', som för sig själv, bara känslan, liksom. så tror vi diskuterar lite olika saker här... o jo, är ju klart folk kan ha det av olika aneldningar; känsla, visa var man står, mode, osv osv.