Wednesday, November 07, 2007

Okej, vart skickar jag hot-mailet?

Eh, nej.. HAT-mailet, menade jag förstås. Läser på DN.se om Vilks igen. Jag anser mig ha hört till de mer toleranta muslimerna, vad gäller Vilks och hans påhopp. Men det här börjar likna rena sandlådan. Han ska nu sätta upp en musikal som ska heta dogs, där Profeten Muhammed (frid vare med honom) kommer att gestaltas. Och så har Vilks mage att säga att han inte tror att reaktionerna kommer att bli lika starka som efter publiceringen av karikatyren. Tror människan inte att det NÅGONSTANS finns något som heter en GRÄNS??

Det Vilks nu har bestämt sig för att göra, bevisar bara att han enbart är ute efter att provocera, att göra oss muslimer arga på honom. Tyvärr måste jag säga att han lyckas. Min fråga är, var hittar du konst i provocering? Är Vilks inte konstnär? Vad är Vilks egentligen?

Var går gränsen för hatbrott? Kan man inte räkna "att retas till oändlighet" som ett brott? Mobbning, tror jag det kallas för. Vad grundar sig den här mobbningen på? Ett hat mot vår Profet (sallallahu aleyhim wasalam) och ett hat mot oss muslimer. Mobbning är ett brott, och Vilks är fylld av hat. Hatbrott. Stäng in den tusingen (utbytes mot valfri svordom) bakom lås och bom. Utan möjligheter till "kreativt arbete". Det är där han hör hemma!

No comments: