Sunday, November 04, 2007

politics and love

You are beautiful sade han en dag till mig, med en intensitet i ögonen som visade att han menade vad han sade. You are beautiful. Inte you look sexy eller you are gorgeous utan you are beautiful. Just då i den stunden var det de rätta orden, inombords träffades jag på min ömmaste plats. Jag smälte, jag kände mig som den vackraste kvinnan i världen och jag kände mig älskad.

Det är intressant hur ord och formuleringar kan träffa så olika, beroende på vad som för tillfället finns i ens tankar. Liksom den återkommande frågan om när de små kommer tultandes, varpå jag retoriskt svarar att vi först måste se till att ha en stabil ekonomi och någonstans att bo för att sedan kunna börja tänka på små vildar. Så en dag fick jag den där frågan igen, retoriskt, men mitt svar kom inte lika retoriskt tillbaka. Frågan träffade mig djupt. Tanken på att jag i min nuvarande livssituation faktiskt kan få småbarn fick mig att tänka efter en gång till. Det är faktiskt inte en så konstig fråga, det är ju helt naturligt att folk frågar mig om eventuellt kommande småttingar, det är som att fråga mig om när jag blir klar med studierna... (Något som jag förväntades bli för x antal år sedan).



What?? uttryckte jag förvånat när jag läste att Marocko tar hem sin ambassadör från Madrid, pga att den spanske kungen har bestämt sig för att göra ett besök i de spanska enklaverna som ligger på den afrikanska kontinenten, Ceuta och Melilla. Min man påpekar något om att det inte alls är spanskt territorium, det är områden som ockuperas av Spanien, egentligen så tillhör de Marocko, likaså Kanarieöarna. Men, vänta nu, vänta lite här... Ceuta och Melilla - Marocko?? Och.. Kanarieöarna?? Wow, det är ju bara så helt Spanien vi pratar om, ansåg jag. Och så var diskussionen igång...

Det är tur nog att vi inte diskuterar allt för mycket politik, oftast så blir det med utgångspunkt i islam, men ibland märker jag hur våra skilda geografiska bakgrunder har präglat våra värderingar och synsätt. Man pratar inom socialantropologin om vikten av att studera "de andra" för att lära sig mera om oss själva -gift er med en man utifrån så ska ni få se på att lära sig om sig själv! Det har hänt tidigare under vårt korta förhållande att jag fått mig en tankeställare, jag har insett att mitt sätt att se på världsordningen inte alltid är det enda alternativet (och då anser jag mig ändå ha en stor förståelse för övriga världsordningssynsätt). Men när det gäller Ceuta och Melilla, för att inte prata om Kanarieöarna, så anser jag det ändå vara lite löjligt av Marocko att kräva ett slut av ockupationen av de nämnda områden, bara för att det är deras rätt att göra det (territorierna tillhörde Marocko innan Spanien intog de norra delarna av landet och förvandlade det till ett protektorat under början av 1900-talet).

Frågan är bara, vem av oss är den mest utsatta för maktens hjärntvätteri?

1 comment:

Anonymous said...

testing, testing...

Det har kommit klagomål på att man inte kan lämna kommentarer här... :-( Är det fler som har drabbats? Svara här, så jag vet... ;-)