Monday, December 17, 2007

Att äta, eller att inte äta. Det är ingen fråga!

Jag fick en förfrågan om jag har tråkigt... Tja.. Jag konstaterade precis att jag saknar att äta just för ätandets skull, för den avslappning och meditation som det medför att tillreda sig något och att sedan sätta sig ner vid matbordet och - äta. Att jag är hungrig glömmer jag lätt bort, men just att det är så kul att stoppa i sig mat har jag lite svårt att glömma. Så jo, när jag nu inte äter så har jag tråkigt!

Kan det kallas för ett i-lands medelklassproblem? Att man har tråkigt när man inte äter.. Sorgset.

4 comments:

sedermera said...

oj, vad ar det for fastehogtid nu? har ingen koll TROTS all antropologi som jag har stoppat i mig... :) KRAM!

Anonymous said...

det ÄR trakigt att inte äta!!! det är ju sa socialt, osv ocksa -handlar om mkt mer än bara mat. + att mat är gott da...! :)

men fragar som malin; är fasta igen pa g här da?!

kram!

it's a lifestyle... said...

Jo. Idag är det den nionde dagen i månaden Dhul-Hijjah, imorgon är det Eid al-Adha. Morgondagen är, tillsammans med Eid al-Fitr (festen efter Ramadan), islams två största högtider.

Att fasta den nionde dagen i månaden är högst rekommenderbart, men fastar man under samtliga nio dagar innan Eid al-Adha så får man, enligt en hadith av Profeten Muhammed (sas), sin synder förlåtna för två år bakåt samt två år framåt. Det är alltså inget obligatoriskt, men vill man hålla sig på den säkra sidan så är det bra att fasta! :-)

Kram till er också, BCN-bor!

Anonymous said...

halllaaaaaa?!! JAG har trakigt!!!!

komigennura! update tack!