Wednesday, May 28, 2008

Fd styrelsemedlem i Feministiskt Initiativ (FI) stödjer förtryck grundat på religionstillhörighet

Öppna ögonen!! Maria Hagberg skriver i Expressen om Diskrimineringsombudsmannen, Katri Linna, och hur hon stämt en simhall i Göteborg pga "kvinnor som nekades tillträde". I följande stycke menar Hagberg att Linna "ger religionsfriheten företräde framför lagstiftning och kvinnors rättigheter". Men vänta nu. Kvinnorna nekades ju rättigheten att besöka simhallen.. Visserligen ville de inte klä av sig pga religiösa skäl, men de var ju ändå kvinnor som inte fick utöva varken sin rättighet att följa sin religions föreskrifter eller att besöka simhallen.

Att lämna in stämningsansökan, menar Hagberg att "åsidosätter kvinnors mänskliga rättigheter". Säg mig Hagberg, vem åsidosätter kvinnors mänskliga rättigheter? Simhallen som förbjöd kvinnorna att vistas där? DO som ställer upp för dessa kvinnor och visar att det nog inte alls är så farligt med långärmad tröja i en simhall? (Sedan när blev det farligt förresten?? Då borde ju även tävlingssimmarnas träningsdräkter förbjudas?? Eller att träna med t-shirt och shorts... Det gör nog inte så många längre.. Jaja, det var bättre förr!!)

Egentligen borde nog vi kvinnor bli starkare i vår tro, likt de männen som riskerar praktikplats och arbetslöshetsersättning och istället följer Guds lag. Då skulle eventuellt oförstående personer som Hagberg hylla oss "starka" muslimska kvinnor som vågar stå upp mot männen i vårt patriarkala samhälle och neka deras handslag. Eller blir Hagberg kanske orolig, enligt Hagbergs resonemang så betyder ju vårt avståndstagande till männen också att vi är mänmisshandlare och ingen som inte uppger religionstillhörighet kan heller bli våra vänner. För vi muslimska kvinnor som nekar männens handslag, vi tycker att Iran är bäst. Vi gör allt Iran säger. Vi hejar på Iran. Eller, vänta nu? Hur kom Iran med in i artikeln om DO?? HÅLL DIG TILL ÄMNET, HAGBERG!!

En sak undrar jag ännu. Sedan när, fröken Hagberg, blev det "kvinnoförtryck" i att inte vilja beröra en kvinna pga risken för att känna lusten spira i kroppen? Fröken Hagberg, jag tycker du istället borde uppskatta denna mannens handlande, risken att han är en av de potentiella våldtäktsmännen som rör sig ute på gatorna är faktiskt ganska liten. Tråkigt är det ju, att du skall kalla en person vars handlande du bör se som högst ärevördigt (eller vad det nu heter) för fundamentalist. Ditt uttalande lyser som en strålkastare av okunskap -tur att jag hade mina solglasögon i närheten. (Ljuvliga härskarteknik.)

PS: Enligt DO"hälsade [mannen] med en bugning" istället för att ta i hand. Är det kvinnoförtryck att buga sig istället för att ta i hand?

EDIT 2008.05.29: TACK Leif Abd al Haqq Kielan (se här)! Problemet är väl att Leif ju är en man. Enligt feminister som Hagberg får väl inte män tala för kvinnornas väl? Det är förtryck, eller? (sic!)

4 comments:

Zahra said...

TACK! Jag reagerade också på dendär så in i helsikes fjantiga artikeln!! När ska folk fatta att man inte tar i hand har nåt med att man ser ner på kvinnor att göra?! En muslimsk kvinna borde ju inte ta en man i hand heller, och hur passar det in i bilden då? Blev faktiskt så arg att jag ville mejla idioten (läs:artikelförfattaren) i fråga och förklara ett och annat för henne men jag kunde inte hitta hennes mejl-adress nånstans... Åååh man borde vara härdad men jag blir så frustrerad! Pale jihad!

it's a lifestyle... said...

Extra fjantig var den ju då hela texten var så vinklad för att passa ändamålet. Bevisligen hade ju mannen visat sin ödmjukhet, bara utan att beröra. Men vill man inte se....

Nä, härdad blir man nog aldrig. TOLERANSnivån kanske höjs, men helt härdad.. Inte när folk skriker av ren okunskap -och andra människor går på det!

Förresten, har du skapat ett konto här?? :-) Välkommen! Ska nu kolla in din profil..

PS. Vill du få tag på människan? Prova med maria.hagberg@swipnet.se eller med skype på himlabra11 eller varför inte adda henne på facebook http://www.facebook.com/people/Maria_Hagberg/808860313

Zahra said...

Abd al haqq Kielan kommer med ett svar på expressen idag som är rätt bra! Tack för kontaktuppgifterna men Maria Hagbergen på facebook är INTE samma Maria Hagberg som skrivit texten!! Om hon inte gjort en ultra-extrem makeover, det slöt jag mej iaf till efter att ha bildgooglat henne :-)

Och JA! Jag har nu skaffat en alldeles ny och fin blogg här på blogspot... :-) Så nu har du ingen ursäkt att inte kommentera allt jag skriver, hela tiden! :-D

Saknar dej!

it's a lifestyle... said...

attans, jag har kommit lätt undan hittills med kommentarerna...

och jag som aldrig läser expressen.. två dagar i rad är nära på att bli för mycket..

ang maria, det kan inte alltid vara rätt.. jag hade ingen aning om hur hon såg ut. :-) tur att du gör några journalistiska djupdykningar nu och då!! kanske vi skulle bli ett bra team? på tal om team.. jag har en massa grejer på g som jag måste få ta med dig i helgen. (ok, sååå många är de inte). nu ska det bli business av!! :-P

see you tomorrow incha allah!